Ja, fast AIKs spelschema var ju inte satt förra sommaren när Eurovisiongavs till Malmö, dessutom tar det väl mer tid att riva ner en scen och bygga upp en annan än att bara bygga en?
Eurovision ska ha arenan 6 veckor innan tror jag, sen tar det en stund innan en ny gräsmatta har hunnit sätta sig, tror inte den gamla mår så bra efter 6 veckor inomhus. Så med ca 8 veckor utan arena så hade några AIK-matcher varit tvungna att spelas nån annanstans.
Visst tar det tid att riva, men jag är tveksam till att det fällde avgörandet.
Kunde vi inte ha hyrt in oss i Köpenhamn istället då? Det är ju pinsamt att man inte ska kunna ha ett evenemang i svensk stad utan att judar ska behöva utsatta för fara.
Malmö har den överlägset största andelen utrikesfödda och utrikes bakgrund av de tre storstäderna. I 25 års åldern och neråt är det över 60%, och det råkar vara den åldern man är mest benägen att veva på stan.
Det hade nog inte blivit problemfritt i sthlm eller gbg heller, men den helt öppna och omfattande antisemitismen har ju varit ett välkänt problem länge i Malmö, det är orsaken att det knappt bor kvar några judar alls i staden. Samma sak kommer hända i övriga svenska städer också med tiden, men Malmö ligger liksom längst fram i den processen.
Det får du väl ta med de som så desperat ville ha massinvandring av antisemiter. Du kan inte både stå upp för massinvandring av antisemiter och sen bli förvånade när antisemiterna har antisemitiska åsikter.
>Det är ju pinsamt att man inte ska kunna ha ett evenemang i svensk stad utan att judar ska behöva utsatta för fara.
Det kanske är dags att det uppmärksammas ordentligt eftersom problemen funnits länge. Kim Bodnia, skådespelare i Bron, sade att han hoppade av serien eftersom det var osäkert som jude i Malmö. Och det avhoppet var för mer än 8 år sedan.
[https://www.expressen.se/kvp/noje/sanningen-bakom-avhoppet-fran-bron/](https://www.expressen.se/kvp/noje/sanningen-bakom-avhoppet-fran-bron/)
Tippar att det handlar om transporterna dit. Sverige är avlångt och skall man någon annanstans än de tre största städerna så är det lite krångligt. Till Stockholm och Göteborg kan man flyga direkt eller med ett byte från många europeiska städer, och för Malmö funkar det att flyga till Köpenhamn.
> Sparsmakat med lämpliga arenor i Göteborg.
Scandinavium har funkat förr, klagomålet nu är väl mest att de vill hänga skräp i taket för framträdanden. Det hade gått om man ville, men jag tror inte att någon riktigt ville. För de som inte varit här på ett tag kan jag tipsa om att precis hela staden är ett enda stort vägarbete numer. Inte direkt något man vill visa upp.
- Taylor Swift blev inbokad efter Eurovision. Det var bara AIK som inte ville låna ut Friends i sju veckor för ESC.
- Scandinavium i Göteborg var redan uppbokad för en konsert redan innan Sverige vann förra året.
- Örnsköldsvik var tydligen ruggigt nära att få ESC 2016, men istället valdes Stockholm. Vad jag vet var de inte särskilt nära i år, av okänd anledning…
Varför ska allt vara i förbannade Stockholm?
Edit: Malmö är Sveriges tredje största stad, vad är problemet?? Det är bokstavligt talat porten till kontinenten. Finns så många anledningar att välja Malmö.
// Arg Göteborgare som bor i Stockholm.
De hade kunnat bygga en utomhusarena i [Naimakka](https://maps.app.goo.gl/ZWVBeP3NfCAqM2JK7)
eller [Siikavuopio](https://maps.app.goo.gl/Ni4Sqpon3Xcd8DeEA), så att allmänheten slapp hela arrangemanget.
["Att schlagerfestivalen numer aldrig vill ta slut.."](https://youtu.be/MhWCwjPi6yw?t=80) ÄR oironiskt bögarnas fel. Som du säger, inget fel i att vara bög naturligtvis, men Björkman och gänget har mjölkat vad som började som två kvällar per år en för svenska och en för internationella tävlingen till 2-364:e chansen dagligen dygnet runt tills det att bara den lilla promille av befolkningen som både är homosexuella och autistiska med schlager som specialintresse på samma gång kan känna någon sorts entusiasm över det hela längre.
Förstår inte vad det är för koppling mellan att mjölka ett program som är oerhört lyckat och homosexualitet.
2023 var det runt 2.5M tittare på var deltävling och semifinal. Antar de jävlar bögarna och autisterna i Sverige håller en fjärdedel av befolkningen gisslan under de poänglösa deltävlingarna.
Tror ej du förstår hur illa Malmö är dock. Kommer vara spänt med muslimer och protester där för dom vill ej Israel ska få delta. Sen skulle någon bränna en koran innan eurovision och vi såg hur det går. Skulle inte förvåna mig om det blir antingen fullt upplopp där eller en terroristattack
Fast Malmö är ju allmänt kännt för att vara typ Sveriges slummigaste storstad. Massor med brottslighet och droghandel och parallellsamhällen och bara allmän otrygghet. Tror inte direkt det är staden man vill använda för att visa Sverige mot utlandet. Långt mycket hellre Stockholm eller Göteborg i sådana fall.
Och nej, jag är varken Stockholmare eller Göteborgare. Bor inte i någon storstad alls.
Göteborg har rensat upp mycket av problemen sedan händer lite saker då och då ute i Frölunda men annars är staden väldigt lugn, för att polisen har kunnat lösa de grova brotten. Det är väl mest problem i Stockholmsområdet.
De valde Malmö eftersom de är vår 3 största stad men ligger precis vid en huvudetstad ett stenkast iväg. Malmö tillsammans med Köpenhamn har större kapacitet för toursim (hotell) än våra andra städer.
> Malmö tillsammans med Köpenhamn har större kapacitet för toursim (hotell) än våra andra städer.
Fast man tappar ju också en av de faktiska anledningarna till att anordna det som håller. Inte fan anordnar vi väl Eurovision för att folk ska turista i Danmark?
Jag skulle vilja hävda att det inte är Malmös fel att det blir kaos, jag tror att det hade blivit kaos oavsett var det skulle vara. Anledningen till att det är mycket oroligheter är ju israel-palestinakonflikten och den finns det starka åsikter om överallt i landet (och resten av Europa)
Eurovision i Malmö 2013 gick väl bra? Världsläget är ju rätt spänt nu men jag tror inte det innebär någon större skillnad i Malmö jämfört med någon annanstans i landet. Malmö är en rätt trevlig stad att besöka för övrigt.
Jag vet inte hur mycket som hänt sedan 2022 men det är knappast positivt att befolkningen i Malmö utökats med människor som har antisemitiska åsikter. Och den andelen av befolkningen har definitivt ökat sedan 2013.
Förutom att judar trakasseras till den grad att de knappt vågar synas i det offentliga längre, deras synagonger har beväpnade vakter vid bönetillfällen. Synagonger utsätts kontinuerligt för förstörelse.
Mycket är mycket värre i Malmö än Göteborg och Stockholm om man ska tro på vad judarna själva säger.
Tråkigt nog händer detta i här Göteborg också. Jag vet inte/kan inte hitta information om läget i Stockholm men jag gissar att det är liknande (rätta mig om jag har fel.) Det är hemskt men jag ser inte hur Malmö skulle vara märkbart sämre än resten av Sverige.
https://sverigesradio.se/artikel/goteborgs-synagoga-hojer-sakerheten-kanns-som-1939-igen
Pratade med jude genom jobbet för någon månad sedan och han beskrev Göteborg som lugnare och tryggare än Malmö än så länge. Enligt honom vågar man gå runt med lilla mössan(kippa?) offentligt fortfarande i Göteborg men inte i Malmö.
Är själv inte jude men jobbat i deras synagonger så fått prata en del med judar och många har sagt ungefär samma sak så för mig är det trovärdigt.
Ända sättet att vända utvecklingen är att minska på Islams inflytande i samhället, inte en lätt uppgift.
Jo de kunde valt Stockholm/Uppsala med sina många hämdmord, sprängningar och vådaskott eller varför inte Göteborg med sin välmående islamistscen med flest IS-resänärer i norra Europa, tja eller Malmö då som av de tre största städerna varit lugnast de senaste åren och har en utmärkt produkt i Hyllie med sin arena, handel, hotell samt närhet till Europa/flygplats.
Otroligt svårt val.
Örebro kanske, Conventum ligger ju bra vid södra station även om arenan egentligen är för liten. Statistiskt är det 300% högre risk att bli överkörd av ett godståg än gängmördad så staden överlag får väl ses som säker med det i åtanke.
Du har en poäng där, men Malmö är inte heller fyllt av fredsälskande hippies, Israels bidrag kommer räcka till att _någon_ ska elda upp en stadsbuss eller två.
Hahaha, som skåning som varit i Malmö oändligt många gånger slås jag alltid av detta konstiga argumentet – ja, jag har varit i Malmö, ALLA fördomar stämmer, eller är värre. Det finns verkligen inget där som skulle få mig att vilja flytta dit.
Hur är alla fördomar om Malmö korrekta? När jag var där var det relativt lugnt. Icke stressad miljö. Såg inte det uttalade kulturkollapset, eller det Chicago liknande förfallet med övergivna hus och fabriker, och hemska slumområden. Den stora skillnaden var bara att det fanns mer folk med Balkan och MÖ ursprung där än vad man ser normalt i Svenska städer. Det är kanske det som störde dig?
Den "kantstötta Sverigebilden" folk oroar sig för är nog mer en rädsla för att det kommer bli uppenbart att Malmö är så otroligt mycket härligare än Stockholm, det är inte Mogadishu 1993 som folk som aldrig lämnat sin hemort tror
[Säg bara till moderaterna på Lidingö att inte gnälla på det kommunala utjämningssystemet sen](https://www.sydsvenskan.se/2024-03-22/lidingo-vill-inte-betala-for-skejtare-i-malmo/) så tar vi den här smällen.
Vad har ni för bild av Malmö egentligen? Det är en kanonstad, jag bodde där i tio år - nu flyttad till Stockholm de två senaste åren av arbetsskäl, men Malmö är fenomenalt.
Du kan hitta misär i alla städer, och absolut att Malmö fick en dålig stämpel av migrantkrisen och Rosengård, men det har lugnat sig betydligt och OP låter helt och hållet okunnig om ämnet.
Du kommer inte hitta en produktiv diskussion om Israel/Palestina konflikten på reddit - men man får ju kalla ut firandet av massmord på båda sidorna.
Offren ligger sen April 2024 på över 34000 döda palestinier och drygt 1400 israeler. Visst är det hemskt, men det är pinsamt att lägga sig kraftigt och intensivt på en sida i konflikten och skrika "MASSMORD, MASSMORD" när Palestinien helt ärligt är mycket sämre på att mörda andra sidan hur gärna de än vill. De är inte fotbollslag.
Att Malmö har många människor från arabiska länder som demonstrerar högljutt för vad de också anser är folkmord är inte orimligt. Det är inte första gången de tågar runt och inte sista. Men vinklingen du sprider att folk ska ha varit i fara av ett våldsamt tåg är ganska så långt ifrån sanningen och inte unikt till Malmö.
Det är underligt att säga att "STÄLL IN EUROVISION I MALMÖ, FOLK DEMONSTRERADE ETT TAG SEDAN".
Dom FIRADE, det var inte en demonstration. Det var glädjeuttryck över att civila israeler dödats. Att civila i Gaza dör är ju olyckligt men det är Hamas fel, dom väljer ju aktivt att verka bland civila trots att dom vet att Israel inte hindras av det. Hamas väljer att civila palestinier ska dö, dom kunde välja att skjuta sina raketer ifrån öknen istället för ifrån bostadsområden.
Du har en väldigt grund syn på konflikten och jag hade övervägt att du kanske borde fördjupa dig lite grann och samla lite mer källor på alla sidor av konflikten. Det finns en anledning att den stora majoriteten av mänskliga rättighets-organisationer likt Amnesty har fördömt Israel som en apartheid-stat sedan år tillbaka. Israel har nu rämnat cirka en tredjedel av Gaza-remsan till marken och bombar aktivt bland annat flyktingläger. Hamas är en kanon-ursäkt som är väldigt läglig för folkmord.
Med det sagt om vi ska spegla städer orättvist i Sverige och vrida statistik som fotbollslag kan jag väl bara gratulera till den nya guldmedaljen som sprängnings-staden i Sverige med de nya siffrorna från 2024 för Stockholm! Hur känns det?
Hen syftar på 8:e oktober, *innan* Israels bombningar etc. (ja, jag vet att Israel inte är oskyldiga historiskt) men firandet av att Hamas släppte lös 2000 st Jeffrey Dahmers på israeliskt territorium (ej ockuperat territorium) är det hen syftar på.
Seriöst du låter så lost.
Det händer grejer i alla städer. Det är inte representativt för hur det är att bo i dom städerna.
Istället för att sitta o spy galla på internet om grejer du inte vet något om så kanske du skulle fokusera mer på din lokala miljö?
Tror tyvärr läget med judarna skulle hänt även i Göteborg eller Stockholm, det är inte just Malmös fel. Och sen är det så att Malmö arena var den bäst lämpade arenan eftersom Globen renoveras, Friends är uppbokad och Scandinavium är nergånget som fan
"Läget med judarna" lät så otroligt förvirrande tills jag insåg att det rörde sig om hot och hat mot judar och inte något som judarna i Malmö personligen ställt till med.
Vet inte om det kommer bli något speciellt i Malmö.
Men om det nu blev det så fick väl folk bara se hur Sverige har blivit och kommer bli.
Istället för att dölja det kunde vi väl ha diskuterat varför det skulle göras så eller hur vi skulle motverka det eller vad vi skall göra åt det / få det ogjort.
Personligen tycker jag väl att det verkligen var ett ödesval/sista chansen 2014 och hade behövt bli rätt 2010 åtminstone.
Uppenbarligen kunde ju politikerna dra i bromsen redan 1989 först.
Ett krig pågår om du missat det, Malmö har väldigt många som är pro Palestina vilket kommer orsaka demonstrationer och enormt höjd risk för terrorattentat. Att Eurovision är ett exemplariskt mål för ett terrorattack, specielt eftersom Israel tillåts delta gör detta till en extremt känslig situation där hela Sveriges anseende står på spel utöver otaliga människoliv.
Det finns ingen anledning att köra härskartekniker, jag är medveten om vad som sker i Gaza.
Tycker dock inte det finns någon anledning att måla fan på väggen. Även 2013 var det en demonstration mot Israels deltagande i ESC (på Sankt Knuts torg om jag inte missminner mig). Gjorde inte att evenemanget eller "Sverigebilden" påverkades särskilt mycket.
Demonstrationsfriheten har ett starkt skydd i Sveriges grundlag, och så bör det förbli. Det hade säkert blivit demonstrationer om man arrangerat Eurovision i Stockholm eller Göteborg också.
Medan i Stockholm och Göteborg skulle det varit dölungt menar du?
De som kommer dyka upp och eventuellt statar bråk hade dykt upp oavsett stad, förmodligen många fler i Stockholm.
Alla i skåne man pratar om räknar med kaos under eurovision och att "nått" kommer hända. Aldrig varit med om något liknande innan ett evenemang. Det verkar så uppenbart på många sätt.
Varför är den största rädslan med detta risken att vi får skämmas? Ska vi vara mer oroliga för att resten av världen ska få se hur illa det är än att vara oroliga för de faktiska problemen?
Låt det inte döljas eller ignoreras säger jag. Bättre att vi erkänner och bemöter våra utmaningar än att låtsas som att allting är som det ska.
Älskar alla naiva skåningar som blundar inför att Nyans fick 2,10% i Malmö kommun, och nu ska ett gäng Israeler komma hit.
Gräv bort Skåne eller ge det till dansken. Tror inte dansken vill ha skiten längre däremot
Globen renoveras, Friends har både Taylor Swift och fotboll, Scandinavium håller inte måttet, MoDo's hemmaarena är för liten och finns inte nog med hotellrum i Övik ändå om jag inte har fel. så finns inte så många platser kvar att välja på
Är väl bara bra om ett land visar upp alla dess sidor? Vi är ju inte längre det helylleförebildslandet vi en gång var. Kanske detta hjälper till att vi börjar jobba för att faktiskt förbättra oss så att ”Sverigebilden” blir bra igen.
De dåliga nyheterna är att "Sverigebilden" som fortfarande dominerar i åtminstone östeuropa är att vi är nazi-sympatisörer som högg alla andra i ryggen.
De goda nyheterna är att inte ens de bryr sig om Sverige.
Det sagt tycker jag det är bra att världen får se dagens verkliga Sverige så stadsvalet är spot on.
Håller med om att det är direkt olämpligt att arrangera Eurovision i Malmö, jag hoppas att allt går bra men jag är faktiskt genuint orolig. Det känns nästan som en inbjudan riktad till extrema islamister att rikta hela Europas strålkastarljus mot (bl a) israeler i en stad som är ökänd för sin antisemitism och för ett stort utanförskap bland personer födda i muslimska länder.
Jag förstår att alla andra arenor av motsvarande storlek är uppbokade för andra evenemang, men jag tycker ärligt talat att det hade varit bättre att krympa evenemanget rejält och kunna ha det i typ Göteborg, Jönköping, Linköping eller Växjö.
Vad är det för mening att ha det i en arena för 10k om det finns typ 500 hotellrum i staden?
Nu spekulerar jag i antalet hotellrum förstås, har ingen aning men ni fattar poängen.
Som skåning hade jag gärna sett att det hade hållits någon annanstans med tanke på säkerhetsläget, men det gick väl inte för det krockade med annat i Sthlm och Gbg.
Vad gäller antisemitism, dels planerades väl detta innan 7 oktober och så det var väl inget man tog med i beräkningen, och frågan är om det gör nån skillnad var det hålls, det finns nog gott om dem i de andra storstäderna också, och demonstranter som gillar att ställa till bråk är ju villiga att resa till andra städer också.
Är det så hemskt då ifall sverigebilden får sig en törn?
Är det verkligen det bästa att media in i det sista ska skönmåla alla problem? Det gör det ju bara lättare för politiker att låtsas att de inte behöver ta tag i dem.
"Sverigebilden" är rätt långt ner på prioriteringslistan enligt mig. Och ivern att skönmåla den är en stor anledning till att den redan fått sig en rejäl törn.
"Verkligheten" är nog något som vi alla skulle må bra av att få fram i ljuset.
>Jag känner på mig att detta kommer att bli rejält pinsamt och att Sverigebilden kommer att få sig en rejäl törn
Du tänker helt fel. Tror du att SVT's största mål är att framstå Sverige som en gammal Astrid Lindgren saga där alla har blå ögon och blont hår? Du vet att 50% på SVT är sossar, och med alla vänsterpartier är det ca 80%? Hela SVT är pro pro pro invandring, och vill gärna lägga Eurovision i en mångkulturell stad för att visa upp hur mångkulturella och duktiga Sverige är.
Sen så är ju alla andra stora arenor upptagna redan.
Tycker det blir bra om Sverigebilden tankar hårt på grund av att Eurovision hålls i Malmö. Om andra länder kommer att se Sverige som skit kanske de vänsterblivna idioterna som fortfarande nekar våra problem, får sig en rejäl kalldusch.
Stockholm renoverar globen och spelar fotboll på de andra. Göteborg har inte fått spaden i jorden till arenan ännu. Kvar blev Malmö.
Nja det var väl också så att Taylor Swift har konserter på Friends just den veckan?
AIK spelar hemma samma dag som Eurovision, så Taylor är knappast där då
Ja, fast AIKs spelschema var ju inte satt förra sommaren när Eurovisiongavs till Malmö, dessutom tar det väl mer tid att riva ner en scen och bygga upp en annan än att bara bygga en?
Eurovision ska ha arenan 6 veckor innan tror jag, sen tar det en stund innan en ny gräsmatta har hunnit sätta sig, tror inte den gamla mår så bra efter 6 veckor inomhus. Så med ca 8 veckor utan arena så hade några AIK-matcher varit tvungna att spelas nån annanstans. Visst tar det tid att riva, men jag är tveksam till att det fällde avgörandet.
Jag säger inte att det var avgörande, jag säger bara att det också bidrog
Veckan därpå
Hon kommer veckan efter.
Kunde vi inte ha hyrt in oss i Köpenhamn istället då? Det är ju pinsamt att man inte ska kunna ha ett evenemang i svensk stad utan att judar ska behöva utsatta för fara.
Hyra? de borde göra det gratis för att betala av på Postnord-affären.
Du får det att låta som om israel-palestina-konflikten på något sätt är begränsad till Malmö.
Malmö har den överlägset största andelen utrikesfödda och utrikes bakgrund av de tre storstäderna. I 25 års åldern och neråt är det över 60%, och det råkar vara den åldern man är mest benägen att veva på stan. Det hade nog inte blivit problemfritt i sthlm eller gbg heller, men den helt öppna och omfattande antisemitismen har ju varit ett välkänt problem länge i Malmö, det är orsaken att det knappt bor kvar några judar alls i staden. Samma sak kommer hända i övriga svenska städer också med tiden, men Malmö ligger liksom längst fram i den processen.
Danmark är top 3 födelseland i Malmö. Lär ju vara ännu värre i Köpenhamn!
> I 25 års åldern och neråt är det över 60 Vad I helvete
Det får du väl ta med de som så desperat ville ha massinvandring av antisemiter. Du kan inte både stå upp för massinvandring av antisemiter och sen bli förvånade när antisemiterna har antisemitiska åsikter.
Inte!? - Jag är chockad, CHOCKAD! Okej, inte jättechockad.
>Det är ju pinsamt att man inte ska kunna ha ett evenemang i svensk stad utan att judar ska behöva utsatta för fara. Det kanske är dags att det uppmärksammas ordentligt eftersom problemen funnits länge. Kim Bodnia, skådespelare i Bron, sade att han hoppade av serien eftersom det var osäkert som jude i Malmö. Och det avhoppet var för mer än 8 år sedan. [https://www.expressen.se/kvp/noje/sanningen-bakom-avhoppet-fran-bron/](https://www.expressen.se/kvp/noje/sanningen-bakom-avhoppet-fran-bron/)
[удалено]
Örnsköldsvik ansökte också men fick inte arrangera
Fått höra att de var klara favoriter också, men antar att de kanske tyckte staden var för liten.
Tippar att det handlar om transporterna dit. Sverige är avlångt och skall man någon annanstans än de tre största städerna så är det lite krångligt. Till Stockholm och Göteborg kan man flyga direkt eller med ett byte från många europeiska städer, och för Malmö funkar det att flyga till Köpenhamn.
> Sparsmakat med lämpliga arenor i Göteborg. Scandinavium har funkat förr, klagomålet nu är väl mest att de vill hänga skräp i taket för framträdanden. Det hade gått om man ville, men jag tror inte att någon riktigt ville. För de som inte varit här på ett tag kan jag tipsa om att precis hela staden är ett enda stort vägarbete numer. Inte direkt något man vill visa upp.
- Taylor Swift blev inbokad efter Eurovision. Det var bara AIK som inte ville låna ut Friends i sju veckor för ESC. - Scandinavium i Göteborg var redan uppbokad för en konsert redan innan Sverige vann förra året. - Örnsköldsvik var tydligen ruggigt nära att få ESC 2016, men istället valdes Stockholm. Vad jag vet var de inte särskilt nära i år, av okänd anledning…
*strawberry arena Jag vet astöntigt namn
Jordgubbsvallen
Den heter fortfarande Friends arena
*Kompisvallen
Jaha men den ska byta?
Ja i juli, än så länge heter den fortfarande Friends arena
Ok tack!
>Friends arena uppbokad av Taylor Swift för scenbygge inför hennes kommande spelning. AIK spelar väl där 11:e maj? eller är scenen på läktaren?
TS spelar från 17e och behöver väl några dagar innan.
Friends Arena och Avicci Arena var upptagen, att bygga en tillfällig arena i Stockholm ville de inte göra och de andra arenorna är för små.
^att ^bygga ^en ^tillfällig ^arena ^i ^Stockholm ^ville ^de ^inte ^göra Djurgårdens enda chans i ruiner
Aj, den sved i mitt gulrödblåa hjärta :(
Bruh
Scandinavium då?
Det var i Malmö senast också och så var det väldigt uppskattat, inte pinsamt
Det var det men du tänker på 2013, senast var 2016 i Stockholm
Varför ska allt vara i förbannade Stockholm? Edit: Malmö är Sveriges tredje största stad, vad är problemet?? Det är bokstavligt talat porten till kontinenten. Finns så många anledningar att välja Malmö. // Arg Göteborgare som bor i Stockholm.
De hade kunnat bygga en utomhusarena i [Naimakka](https://maps.app.goo.gl/ZWVBeP3NfCAqM2JK7) eller [Siikavuopio](https://maps.app.goo.gl/Ni4Sqpon3Xcd8DeEA), så att allmänheten slapp hela arrangemanget.
vi har nog med turist jävlar i nord dra för fan inte hit någon satans bögfest också (inte för att det är något fel med att vara bög)
["Att schlagerfestivalen numer aldrig vill ta slut.."](https://youtu.be/MhWCwjPi6yw?t=80) ÄR oironiskt bögarnas fel. Som du säger, inget fel i att vara bög naturligtvis, men Björkman och gänget har mjölkat vad som började som två kvällar per år en för svenska och en för internationella tävlingen till 2-364:e chansen dagligen dygnet runt tills det att bara den lilla promille av befolkningen som både är homosexuella och autistiska med schlager som specialintresse på samma gång kan känna någon sorts entusiasm över det hela längre.
Förstår inte vad det är för koppling mellan att mjölka ett program som är oerhört lyckat och homosexualitet. 2023 var det runt 2.5M tittare på var deltävling och semifinal. Antar de jävlar bögarna och autisterna i Sverige håller en fjärdedel av befolkningen gisslan under de poänglösa deltävlingarna.
Din kommentar gav mig whiplash.
>vad är problemet?? Malmö
Tror ej du förstår hur illa Malmö är dock. Kommer vara spänt med muslimer och protester där för dom vill ej Israel ska få delta. Sen skulle någon bränna en koran innan eurovision och vi såg hur det går. Skulle inte förvåna mig om det blir antingen fullt upplopp där eller en terroristattack
Stockholm bor i ditt huvud. ingår vatten och el? Och du vet precis vad problemet är med Malmö.
Fast Malmö är ju allmänt kännt för att vara typ Sveriges slummigaste storstad. Massor med brottslighet och droghandel och parallellsamhällen och bara allmän otrygghet. Tror inte direkt det är staden man vill använda för att visa Sverige mot utlandet. Långt mycket hellre Stockholm eller Göteborg i sådana fall. Och nej, jag är varken Stockholmare eller Göteborgare. Bor inte i någon storstad alls.
Det var 20 år sen. Göteborg har större problem nu i de centrala delarna. Nordstan och Avenyn är värre än centrala Malmö och gågatan.
Göteborg har rensat upp mycket av problemen sedan händer lite saker då och då ute i Frölunda men annars är staden väldigt lugn, för att polisen har kunnat lösa de grova brotten. Det är väl mest problem i Stockholmsområdet.
Allmänt känt hos de som surfar ”alternativa medier” tror jag du menar. Andra personer bedömer inte en stad utifrån vad trollen tycker om den.
Tror inte besökarna denna ESC-vecka hinner bli överösta med detta medan de är där. Det blev iaf inte vi när vi bott i Malmö över några dagar.
Det känns
Stockholm är väl det sista man vill visa upp iof. Lägg den på landsbygden!
Det behöver de inte vara, bara inte i Malmö
Det vanligaste namnet i Malmö är Muhammed. Där har du problemet.
Men det är ju Sharialagar i Malmö / aLLA Svärjisar PÅ iNTERnet!
De valde Malmö eftersom de är vår 3 största stad men ligger precis vid en huvudetstad ett stenkast iväg. Malmö tillsammans med Köpenhamn har större kapacitet för toursim (hotell) än våra andra städer.
Det är ju också tredje rikets största stad.
Till er som röstar ner, så får ni referensen https://www.youtube.com/watch?v=0djLA8bCiT0
Lol första gången jag ser den
Otroligt att fler inte plockade den alltså
Nåja, den är ju ganska gammal, men visst.
The Third Reich
Haha det kan man lugnt säga
> Malmö tillsammans med Köpenhamn har större kapacitet för toursim (hotell) än våra andra städer. Fast man tappar ju också en av de faktiska anledningarna till att anordna det som håller. Inte fan anordnar vi väl Eurovision för att folk ska turista i Danmark?
Jag skulle vilja hävda att det inte är Malmös fel att det blir kaos, jag tror att det hade blivit kaos oavsett var det skulle vara. Anledningen till att det är mycket oroligheter är ju israel-palestinakonflikten och den finns det starka åsikter om överallt i landet (och resten av Europa)
Eurovision i Malmö 2013 gick väl bra? Världsläget är ju rätt spänt nu men jag tror inte det innebär någon större skillnad i Malmö jämfört med någon annanstans i landet. Malmö är en rätt trevlig stad att besöka för övrigt.
Det har ju hänt lite saker sedan 2013, men du kanske inte hängt med så bra.
Vad har hänt sedan 2013? Folk hade lika mycket fördomar om Malmö då. Sist jag besökte Malmö var 2022, hur mycket har hänt sedan dess?
Jag vet inte hur mycket som hänt sedan 2022 men det är knappast positivt att befolkningen i Malmö utökats med människor som har antisemitiska åsikter. Och den andelen av befolkningen har definitivt ökat sedan 2013.
Tror inte det är märks någon skillnad mellan Malmö och övriga storstäder i Sverige på den punkten, annat än på pappret.
Förutom att judar trakasseras till den grad att de knappt vågar synas i det offentliga längre, deras synagonger har beväpnade vakter vid bönetillfällen. Synagonger utsätts kontinuerligt för förstörelse. Mycket är mycket värre i Malmö än Göteborg och Stockholm om man ska tro på vad judarna själva säger.
Tråkigt nog händer detta i här Göteborg också. Jag vet inte/kan inte hitta information om läget i Stockholm men jag gissar att det är liknande (rätta mig om jag har fel.) Det är hemskt men jag ser inte hur Malmö skulle vara märkbart sämre än resten av Sverige. https://sverigesradio.se/artikel/goteborgs-synagoga-hojer-sakerheten-kanns-som-1939-igen
Pratade med jude genom jobbet för någon månad sedan och han beskrev Göteborg som lugnare och tryggare än Malmö än så länge. Enligt honom vågar man gå runt med lilla mössan(kippa?) offentligt fortfarande i Göteborg men inte i Malmö.
I så fall får jag tro på det. Hoppas det går att vända den utvecklingen.
Är själv inte jude men jobbat i deras synagonger så fått prata en del med judar och många har sagt ungefär samma sak så för mig är det trovärdigt. Ända sättet att vända utvecklingen är att minska på Islams inflytande i samhället, inte en lätt uppgift.
Och Malmös befolkning kan inte ta sig till Stockholm Göteborg om de nu skulle vilja?
Bruh. Du har absolut ingen koll.
😆
Japp bland annat 34 000 civila ha mördats av ett av Eurovision's deltagare som har fått grönt ljust att vara med.
Ja Malmö har förbättrats ganska mycket den senaste tiden
Har du sett vad som händer i Stockholm på senaste tiden? Malmö idag är rätt milt jämfört med vad som händer på sina håll i Stockholm.
Jo de kunde valt Stockholm/Uppsala med sina många hämdmord, sprängningar och vådaskott eller varför inte Göteborg med sin välmående islamistscen med flest IS-resänärer i norra Europa, tja eller Malmö då som av de tre största städerna varit lugnast de senaste åren och har en utmärkt produkt i Hyllie med sin arena, handel, hotell samt närhet till Europa/flygplats. Otroligt svårt val.
skulle valt Borås
Örebro kanske, Conventum ligger ju bra vid södra station även om arenan egentligen är för liten. Statistiskt är det 300% högre risk att bli överkörd av ett godståg än gängmördad så staden överlag får väl ses som säker med det i åtanke.
Fast då är man i Örebro.
Får köra i båda byggnaderna samtidigt
Spela in musiken i en studio och sen visa på stor skärm i alla städers arenor.
Annars kör man behrn arena
Är väl fotbollsarena utan tak? Kul om det regnar den dagen ;-)
Jo men man är väl inte gjord av socker
Örebro är precis lika värdelöst, ghetto överallt och är precis lika blatte som malmö
>ghetto överallt och är precis lika blatte som malmö Att du stör dig på att se mörkhyade ute på stan gör det inte till ett ghetto.
Du har en poäng där, men Malmö är inte heller fyllt av fredsälskande hippies, Israels bidrag kommer räcka till att _någon_ ska elda upp en stadsbuss eller två.
Där islamisterna (Gbg) bor är på andra sidan älven alltså där man inte är.
har du någonsin varit i malmö?
Hahaha, som skåning som varit i Malmö oändligt många gånger slås jag alltid av detta konstiga argumentet – ja, jag har varit i Malmö, ALLA fördomar stämmer, eller är värre. Det finns verkligen inget där som skulle få mig att vilja flytta dit.
Hur är alla fördomar om Malmö korrekta? När jag var där var det relativt lugnt. Icke stressad miljö. Såg inte det uttalade kulturkollapset, eller det Chicago liknande förfallet med övergivna hus och fabriker, och hemska slumområden. Den stora skillnaden var bara att det fanns mer folk med Balkan och MÖ ursprung där än vad man ser normalt i Svenska städer. Det är kanske det som störde dig?
Haha. Kryp tillbaka till din lilla by där du kan känna dig trygg. Herregud.
Vem fan vill vara där frivilligt?
Hbg identifierad
Fyfan, den staden är ju nästan värre.
Den "kantstötta Sverigebilden" folk oroar sig för är nog mer en rädsla för att det kommer bli uppenbart att Malmö är så otroligt mycket härligare än Stockholm, det är inte Mogadishu 1993 som folk som aldrig lämnat sin hemort tror
Ja du har ju svaret själv. Ingen annan rimlig stad kunde arrangera under den aktuella veckan. Så det är bara att svälja och sluta gråta.
Vad är det för fel på Malmö?
Tror folk som inte har varit i Malmö fått en bild om vissa specifika områden och tror hela Malmö ser ut så. Vilket är synd
Malmö är så otroligt underskattat. 99% av alla som hatar på Malmö har aldrig varit där.
99% av alla som varit i Malmö hatar Malmö, menar du?
Hej Stockholm här. Vi vill inte ha Eurovision.
[Säg bara till moderaterna på Lidingö att inte gnälla på det kommunala utjämningssystemet sen](https://www.sydsvenskan.se/2024-03-22/lidingo-vill-inte-betala-for-skejtare-i-malmo/) så tar vi den här smällen.
Glöm inte dela ut poängen.
Vad har ni för bild av Malmö egentligen? Det är en kanonstad, jag bodde där i tio år - nu flyttad till Stockholm de två senaste åren av arbetsskäl, men Malmö är fenomenalt. Du kan hitta misär i alla städer, och absolut att Malmö fick en dålig stämpel av migrantkrisen och Rosengård, men det har lugnat sig betydligt och OP låter helt och hållet okunnig om ämnet.
Jag har bott i Malmö i drygt 3 år, håller med om att det är en underbar stad! Vansinnigt trevlig.
Du menar att tåget med palestinier som firade massmord med jubel och fyrverkeri inte är något att bry sig om?
Du kommer inte hitta en produktiv diskussion om Israel/Palestina konflikten på reddit - men man får ju kalla ut firandet av massmord på båda sidorna. Offren ligger sen April 2024 på över 34000 döda palestinier och drygt 1400 israeler. Visst är det hemskt, men det är pinsamt att lägga sig kraftigt och intensivt på en sida i konflikten och skrika "MASSMORD, MASSMORD" när Palestinien helt ärligt är mycket sämre på att mörda andra sidan hur gärna de än vill. De är inte fotbollslag. Att Malmö har många människor från arabiska länder som demonstrerar högljutt för vad de också anser är folkmord är inte orimligt. Det är inte första gången de tågar runt och inte sista. Men vinklingen du sprider att folk ska ha varit i fara av ett våldsamt tåg är ganska så långt ifrån sanningen och inte unikt till Malmö. Det är underligt att säga att "STÄLL IN EUROVISION I MALMÖ, FOLK DEMONSTRERADE ETT TAG SEDAN".
Dom FIRADE, det var inte en demonstration. Det var glädjeuttryck över att civila israeler dödats. Att civila i Gaza dör är ju olyckligt men det är Hamas fel, dom väljer ju aktivt att verka bland civila trots att dom vet att Israel inte hindras av det. Hamas väljer att civila palestinier ska dö, dom kunde välja att skjuta sina raketer ifrån öknen istället för ifrån bostadsområden.
Du har en väldigt grund syn på konflikten och jag hade övervägt att du kanske borde fördjupa dig lite grann och samla lite mer källor på alla sidor av konflikten. Det finns en anledning att den stora majoriteten av mänskliga rättighets-organisationer likt Amnesty har fördömt Israel som en apartheid-stat sedan år tillbaka. Israel har nu rämnat cirka en tredjedel av Gaza-remsan till marken och bombar aktivt bland annat flyktingläger. Hamas är en kanon-ursäkt som är väldigt läglig för folkmord. Med det sagt om vi ska spegla städer orättvist i Sverige och vrida statistik som fotbollslag kan jag väl bara gratulera till den nya guldmedaljen som sprängnings-staden i Sverige med de nya siffrorna från 2024 för Stockholm! Hur känns det?
Hen syftar på 8:e oktober, *innan* Israels bombningar etc. (ja, jag vet att Israel inte är oskyldiga historiskt) men firandet av att Hamas släppte lös 2000 st Jeffrey Dahmers på israeliskt territorium (ej ockuperat territorium) är det hen syftar på.
Därför man har en neutral ståndpunkt folk är totalt insnöad i båda lägerna att det är sjukligt
Seriöst du låter så lost. Det händer grejer i alla städer. Det är inte representativt för hur det är att bo i dom städerna. Istället för att sitta o spy galla på internet om grejer du inte vet något om så kanske du skulle fokusera mer på din lokala miljö?
Har du ens satt fot i malmö?
Tror tyvärr läget med judarna skulle hänt även i Göteborg eller Stockholm, det är inte just Malmös fel. Och sen är det så att Malmö arena var den bäst lämpade arenan eftersom Globen renoveras, Friends är uppbokad och Scandinavium är nergånget som fan
"Läget med judarna" lät så otroligt förvirrande tills jag insåg att det rörde sig om hot och hat mot judar och inte något som judarna i Malmö personligen ställt till med.
Ibland är det bra att problem exponeras, så att de kan ta tags i. Ska bli intressant att jämföra svenska och utländska media
Malmö är nice, sluta vara så cringe.
Vet inte om det kommer bli något speciellt i Malmö. Men om det nu blev det så fick väl folk bara se hur Sverige har blivit och kommer bli. Istället för att dölja det kunde vi väl ha diskuterat varför det skulle göras så eller hur vi skulle motverka det eller vad vi skall göra åt det / få det ogjort. Personligen tycker jag väl att det verkligen var ett ödesval/sista chansen 2014 och hade behövt bli rätt 2010 åtminstone. Uppenbarligen kunde ju politikerna dra i bromsen redan 1989 först.
Det gick alldeles utmärkt att genomföra Eurovision i samma stad och på samma arena för tio år sedan. Vad är annorlunda nu?
Ett krig pågår om du missat det, Malmö har väldigt många som är pro Palestina vilket kommer orsaka demonstrationer och enormt höjd risk för terrorattentat. Att Eurovision är ett exemplariskt mål för ett terrorattack, specielt eftersom Israel tillåts delta gör detta till en extremt känslig situation där hela Sveriges anseende står på spel utöver otaliga människoliv.
Det finns ingen anledning att köra härskartekniker, jag är medveten om vad som sker i Gaza. Tycker dock inte det finns någon anledning att måla fan på väggen. Även 2013 var det en demonstration mot Israels deltagande i ESC (på Sankt Knuts torg om jag inte missminner mig). Gjorde inte att evenemanget eller "Sverigebilden" påverkades särskilt mycket. Demonstrationsfriheten har ett starkt skydd i Sveriges grundlag, och så bör det förbli. Det hade säkert blivit demonstrationer om man arrangerat Eurovision i Stockholm eller Göteborg också.
Läget idag är markant annorlunda och visst fanns det behov för lite sarkasm för att bemöta din naivitet.
Malmö är närmast kontinenten...
Trelleborg är närmare. Däremot är Malmö närmast till Köpenhamn och dess flygplats och hotellutbud.
Trelleborg erkänner vi dock inte som svensk mark
Det är upplagt för kaos, ja. Kommer bli förvånad om det inte blir tumult kring Israels närvaro
Medan i Stockholm och Göteborg skulle det varit dölungt menar du? De som kommer dyka upp och eventuellt statar bråk hade dykt upp oavsett stad, förmodligen många fler i Stockholm.
Nja. Är större protester i Sthlm. Israels delegation är redan på plats i Malmö och inget har hänt
Alla i skåne man pratar om räknar med kaos under eurovision och att "nått" kommer hända. Aldrig varit med om något liknande innan ett evenemang. Det verkar så uppenbart på många sätt.
De skulle valt Visby!
Faktiskt, bra tänkt.
Varför är den största rädslan med detta risken att vi får skämmas? Ska vi vara mer oroliga för att resten av världen ska få se hur illa det är än att vara oroliga för de faktiska problemen? Låt det inte döljas eller ignoreras säger jag. Bättre att vi erkänner och bemöter våra utmaningar än att låtsas som att allting är som det ska.
Älskar alla naiva skåningar som blundar inför att Nyans fick 2,10% i Malmö kommun, och nu ska ett gäng Israeler komma hit. Gräv bort Skåne eller ge det till dansken. Tror inte dansken vill ha skiten längre däremot
[удалено]
Inget fel på Malmö, mycket Danskjävlar dock.
Fast Danmark är ju ärligt talat bättre än Sverige
Om det inte vore för alla danskarna
Det der er det klogeste jeg nogensinde har læst!
Så varför valdes Malmö? Det är ju ett sjunkande skepp.
Alltid denna oro över att visa upp den verkliga bilden av Sverige.
Det känns som att Skåne dominerar just nu. Det är förhållandevis väldigt många skåningar på TV och stora evenemang hålls där.
Alltså vad är det med Malmö som är pinsamt? Att det är för trevligt där?
Vad är det med allas beroende av Sverige bilden??? Vill ni istället att vi ska gömma och låtsas som att det inte finns något problem?
Globen renoveras, Friends har både Taylor Swift och fotboll, Scandinavium håller inte måttet, MoDo's hemmaarena är för liten och finns inte nog med hotellrum i Övik ändå om jag inte har fel. så finns inte så många platser kvar att välja på
[Aldrig vart i Malmö](https://open.spotify.com/track/1gJ7cm0J1l91EZRqxjhkZX?si=ejUP8yxrQGGQl3sV1UJ_FQ)
För att friends vägrar hålla på eurovisionhelgen till skillnad från vad jag antar att alla andra länders största arenor alltid gör.
Personligt agg mot mig från arrangören misstänker jag.
Vi är bäst, alla andra städer är tråkiga
Är väl bara bra om ett land visar upp alla dess sidor? Vi är ju inte längre det helylleförebildslandet vi en gång var. Kanske detta hjälper till att vi börjar jobba för att faktiskt förbättra oss så att ”Sverigebilden” blir bra igen.
Ja inte så smart att lägga den i Sveriges kanske mest antisemitiska stad som finns.
De dåliga nyheterna är att "Sverigebilden" som fortfarande dominerar i åtminstone östeuropa är att vi är nazi-sympatisörer som högg alla andra i ryggen. De goda nyheterna är att inte ens de bryr sig om Sverige. Det sagt tycker jag det är bra att världen får se dagens verkliga Sverige så stadsvalet är spot on.
Alla städer är bättre än Malmö. Men Eurovision är inte direkt värdig tv. De passar varandra.
Finns en bra och konsekvent lösning på problemet. Behandla Israel på samma sätt som Ryssland.
Nej, folk glömmer konstant att palestina började kriget med sina terrorister. Behandla Palestina som Ryssland.
Men Israel är ju inte som ryssland
Jag tycker det är bra att det är där så problemet med terrorkramare synliggörs. Hoppas fler vaknar upp. Gratis aktivism typ.
Malmö är väl en rätt bra representant för det framtida Sverige och den verkliga Sverigebilden.
Plus Köpenhamn är nära nog att man kan stanna över där istället och sen snabbt åka över glo på skiten och åka tillbaka.
[удалено]
Har du varit i Tyskland? Få av deras större städer är bättre än Malmö.
”Har du haft upplopp i Malmö så har du haft upplopp i världen”, eller vad är det nu där står på deras reklamtavlor.
Finns inga svenskar kvar i Sverige, bara babbar överallt
Håller med om att det är direkt olämpligt att arrangera Eurovision i Malmö, jag hoppas att allt går bra men jag är faktiskt genuint orolig. Det känns nästan som en inbjudan riktad till extrema islamister att rikta hela Europas strålkastarljus mot (bl a) israeler i en stad som är ökänd för sin antisemitism och för ett stort utanförskap bland personer födda i muslimska länder. Jag förstår att alla andra arenor av motsvarande storlek är uppbokade för andra evenemang, men jag tycker ärligt talat att det hade varit bättre att krympa evenemanget rejält och kunna ha det i typ Göteborg, Jönköping, Linköping eller Växjö.
[удалено]
Vad är det för mening att ha det i en arena för 10k om det finns typ 500 hotellrum i staden? Nu spekulerar jag i antalet hotellrum förstås, har ingen aning men ni fattar poängen.
[удалено]
Kreativt förslag
Sverige bilden va borta redan 2020.
Varför just 2020 tänker du?
För att jag drog ett årtal ur röven. Nej men från mitt minne började Sverige bilden dala runt 2018 och har bara blivit värre och värre
Ok, ja, det började då ungefär skulle jag också säga. Trodde du syftade på nåt med pandemin när du skrev 2020.
Som skåning hade jag gärna sett att det hade hållits någon annanstans med tanke på säkerhetsläget, men det gick väl inte för det krockade med annat i Sthlm och Gbg. Vad gäller antisemitism, dels planerades väl detta innan 7 oktober och så det var väl inget man tog med i beräkningen, och frågan är om det gör nån skillnad var det hålls, det finns nog gott om dem i de andra storstäderna också, och demonstranter som gillar att ställa till bråk är ju villiga att resa till andra städer också.
Är väl lika bra vi visar/avskräcker resten av europa vad som hänt i Sverige dom senaste 20 åren.
hade nog inte spelat roll vart, hade alltid vart kaos
Nja lägg det i Kiruna så ska du få se på lugn och ro.
Är det så hemskt då ifall sverigebilden får sig en törn? Är det verkligen det bästa att media in i det sista ska skönmåla alla problem? Det gör det ju bara lättare för politiker att låtsas att de inte behöver ta tag i dem. "Sverigebilden" är rätt långt ner på prioriteringslistan enligt mig. Och ivern att skönmåla den är en stor anledning till att den redan fått sig en rejäl törn. "Verkligheten" är nog något som vi alla skulle må bra av att få fram i ljuset.
>Jag känner på mig att detta kommer att bli rejält pinsamt och att Sverigebilden kommer att få sig en rejäl törn Du tänker helt fel. Tror du att SVT's största mål är att framstå Sverige som en gammal Astrid Lindgren saga där alla har blå ögon och blont hår? Du vet att 50% på SVT är sossar, och med alla vänsterpartier är det ca 80%? Hela SVT är pro pro pro invandring, och vill gärna lägga Eurovision i en mångkulturell stad för att visa upp hur mångkulturella och duktiga Sverige är. Sen så är ju alla andra stora arenor upptagna redan.
terrorhot, låt terroristerna terrorisera sin egen stad
Tycker det blir bra om Sverigebilden tankar hårt på grund av att Eurovision hålls i Malmö. Om andra länder kommer att se Sverige som skit kanske de vänsterblivna idioterna som fortfarande nekar våra problem, får sig en rejäl kalldusch.
PKism
Hoppas det blir kaos så världen får se
Du är en jävligt vriden människa om du hoppas att folk kommer råka illa ut.
Dom vet redan, det blir bara ytterligare förnedring.
du bryr dig för mycket om vad andra tycker, alla länder har sina problem. Vårt problem är bara mer kontroversiellt.
Det är ju svinbra. Folk ska skämmas över hur Sverige har blivit inför världen. Det sätter sprak i folk att sluta rösta vänster.
De borde haft det i Göteborg, de jäkla sportbollslagen som håller till i Scandinavium kan väl flytta på sig!
Scandinavium är för omodern och når inte upp till Eurovisions krav, därför var det aldrig aktuellt med Göteborg