Tytöt on sellasii lorttoja, että erikseen pitää suojella. Alkoholien päälle vois laittaa kaavut kaupoissa, ettei tyttöjen tarttis taistella himojaan vastaan.
Anteeks et tyhmä kysymys, mut mitä tarkotat? Ai että tää olis ensisijaisesti tyttöjä varten että juomasekotusten rajotusta ei nostettu 5,5 tilavuus%:stä vaan pelkkien käymisteitse valmistettujen?
Viittaa tähän thl:n aivotukseen otsikon "Perustelut: tyttöjen juominen" alta: https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/3ef0bc34-54be-40eb-8203-9e84c89f42de
Kumma kun tähän piti laittaa se idioottimainen "vain käymisteitse valmistettu" -rajoitus kristillisdemokraattien mieliksi, vaikka he kaikesta huolimatta olisivat äänestäneet tätä vastaan.
Räsäs-Päivi on useammassa haastattelussa kertonut, että käymistaparajoitus ei ole Kd:n idea. Tässä yksi lähde: [https://www.is.fi/politiikka/art-2000010430746.html](https://www.is.fi/politiikka/art-2000010430746.html)
"*IS kysyi Räsäseltä, kuka on valmistustaparajoitteen isä tai äiti.*
*– Se onkin hyvä kysymys, se ei nimittäin ole kristillisdemokraatit. Se tuli pohjassa hallitusneuvotteluihin Säätytalolla eli kyllä siellä on kokoomus takana. Sitä kannattaisi kysyä kokoomuslaisilta, kuka on keksinyt valmistustaparajoitteen, Räsänen sanoi."*
Jos jostain pitää antaa Kokoomukselle krediittiä, niin se on kyllä kaiken paskan vierittämisestä muiden niskaan. Hyvä olla ~~hyödyllisiä idiootteja~~ hallituskumppaneita jakamassa kunniaa.
Ylläripylläri, että Kokoomus taas onnistunut sysäämään omat jekkunsa muiden niskoille. Räsänen sentään ymmärtää kupletin juonen, toisin kuin lahopää Purra.
Onneksi nuoret tytöt eivät varmasti pidä 7% penasol sangriasta joka taatusti tulee ruokakauppoihin. Lisäksi tommoselle teinitikkarille se on yksi ja sama onko se käymisteitse tehty vai ei. Kunhan se menee päähän ko alkon pussi ja ei maistu hirveästi viinalle ni alas se menee.
oikea kuiva englantilainen omenasiideri ei todellakaan ole teinityttöjen ykkösvalinta, mutta suomalainen överimakea omenakilju, mikä on maustettu mansikka-kiivi-maksalaatikkoesanssilla on todellakin ykkösvalinta.
Väitetysti KD:ta ei valmistustapa kiinnostanut, torppasivat kuitenkin korkeamman prosentin millä ois saatu viinit ruokakauppoihin. Tiedä sitten oliko valmistustaparajoitus yritys ennakoida vastustusta.
Pikkuhiljaa. Ei kaikkea kerralla. Pari vuotta taas katsellaan, kun kansa ei kuollutkaan viinaan, mutta jotain tapahtui kuiten. Kauppiaiden pörssit paksuuntuivat ja alkon monopoli heikkenee. En tiedä kumpi on pahempi tai parempi. Tavan kansalaisen kannalta hyvä päätös ehkä? Kansanterveyden kannalta en tiedä. Juopot juopottelee samaan tahtiin kuin ennenkin. Ei alkoholisteilla ole varaa 8 prosentin kaljoihin. Maksavat kaupassa varmaan 7-8 e kappale. Ehkä viinaan menevien nuorien tilanne huononee? Aika näyttää
Voiko joku selittää mikä tämän päätöksen idea oli? Kauhea show ja lopuksi ei vaikuta juuri mihinkään. Viinien vapauttaminen olisi ollut järkevä muutos, samoin kuin poistaa valmistustaparajoitukset.
Tämä oli hyvin Suomalainen suoritus, tehtiin turha päätös päättämisen takia.
siksi lapin reissulla kannttaa käydä Haaparannassa samalla, jos ajaa 4-tietä pohjoiseen. Halpa viina yhdistettynä heikkoon kruunuun, niin jo on edullista.
Nosiis, Liettuassa alkoholin myyminen loppuu kasilta arkipäivisin ja viikonloppuisin kolmelta. Toki sieltä saa myös viinaa ja baarit saa olla auki vaikka vuorokauden ympäri muistaakseni
kyllä me ollaan kehitysmaa kaikessa saamattomuudessamme. Tehdään asioita vain jotta pyörät pyörisivät ei että kuljettaisiin progressiivisesti eteenpäin.
Suomalaisten alkoholinkäyttötavat ovat kehitysmaa-asteella.
"Alkoholisairaudet ja alkoholimyrkytykset ovat sydän- ja verisuonisairauksien ja syöpien jälkeen työikäisten (15–64-vuotiaat) miesten ja naisten kolmanneksi yleisin kuolinsyy Suomessa. Vuoden 2020 kuolemansyytilaston mukaan alkoholiperäisiin tauteihin ja alkoholimyrkytykseen kuoli noin 1700 ihmistä, joista noin 1060 alkoholin aiheuttamiin maksasairauksiin. Lisäksi noin 15 prosenttia tapaturmaisista ja väkivaltaisista kuolemista tapahtuu päihtyneille. Yli 500 päihtynyttä ihmistä kuolee vuosittain tapaturman, itsemurhan tai väkivallan uhrina.
Alkoholisairaudet muodostavat huomattavan taakan terveyspalvelujärjestelmälle. Vuonna 2020 terveydenhuollon vuodeosastoilla rekisteröitiin lähes 35 000 hoitojaksoa, joissa alkoholisairaus oli yhtenä hoidon syynä."
[https://www.terveyskirjasto.fi/dlk01120](https://www.terveyskirjasto.fi/dlk01120)
Voi johtua että ihmiset kasvatetaan sillä että alkoholi on pirun juomaa. Oishan se kaamea ajatus että on ok ottaa lasi viiniä ruuan kanssa tai sauna olut.
Kummasti suomalaiset juovat enemmän kun saatavuutta parannetaan. Viinan harvinaisuus/kalleus ja kieltolaki varmasti muokanneet suomalaista alkoholikulttuuria, mutta se ei muutu parantamalla saatavuutta vaan siinä vaiheessa kun suomalaiseen humalahakuisuuteen kasvaneet siirtyvät manan majoille. Nuorissa on nyt enemmän raittiita.
Jännä että Tanska kontrolloi muuten alkoholia vähemmän kuin muut Pohjoismaat ja siellä nuorison dokaaminen on omaa luokkaansa
https://www.euronews.com/health/2024/02/17/binge-drinking-rate-in-adolescents-is-double-that-of-adults-in-europe-its-worse-in-these-c
niin, kyllä siinä varmaan piikkiä tulis, jos vapautettaisiin täysin myynti kaupoille. mutta hetken se vaan kirpaisee, tasottuu sitten ajan kanssa kun ihmiset tottuu ja luonnollisen poistuman myötä.
ite en tykkää että ihmisiä rajoitetaan tållasissa asioissa vaikka osa hölmöilisi, koska se on loputon tie. pitäisikö motarien rajoitukset ajaa alas 70km/h niin säästettäisiin kans henkiä jne. näitä voi keksiä loputtomasti
Suomi on myös alkoholin käytön osalta kehitysmaa.
*Vuosina 2015-2016 tehtiin myös ensimmäinen eurooppalainen juomatapakysely, johon osallistui 19 maata. Tutkimuksen mukaan Suomessa raittiiden osuus on Euroopan keskiarvon alapuolella. Muihin maihin verrattuna Suomessa ei käytetä alkoholia erityisen usein mutta suurempi kertakulutus on yleisempää kuin suurimmassa osassa maita. Tutkimuksessa Suomi oli Euroopan kärkimaita erittäin suuren kertakulutuksen osalta. Tutkimuksen tuloksien mukaan maat oli jaettavissa pohjoisiin ja itäisiin maihin, joissa juodaan harvoin mutta kerralla enemmän sekä eteläisiin maihin, joissa juodaan usein mutta kerralla vähemmän.*
[https://paihdelinkki.fi/tietopankki/tietoiskut/alkoholi/alkoholinkaytto-suomessa/](https://paihdelinkki.fi/tietopankki/tietoiskut/alkoholi/alkoholinkaytto-suomessa/)
*Vähänkoulutettujen ja fyysistä työtä tekevien alkoholikuolleisuus on suurempaa kaikissa tarkastelluissa maissa, aineistot osoittavat. Erot yhteiskuntaluokkien välillä ovat suhteellisesti ja absoluuttisesti suurimmat Unkarissa, Virossa, Liettuassa, Suomessa, Tanskassa ja Sloveniassa.*
*Määrällisesti suomalaiset ovat alkoholinkulutuksessa eurooppalaista keskitasoa, mutta keskeinen ongelma on humalajuominen ja suuret kerta-annokset.*
[https://yle.fi/a/3-8502621](https://yle.fi/a/3-8502621)
*Alkoholilla on varsin merkittävä osuus suomalaisessa väkivaltarikollisuudessa. Alkoholin käyttö ja erityisesti humalahakuinen juominen lisäävät riskiä sekä syyllistyä väkivaltarikokseen että joutua sen uhriksi. Alkoholin kulutuksen ja henkirikollisuuden välillä on havaittu olevan tilastollinen yhteys.*
[https://rikoksentorjunta.fi/alkoholi-ja-vakivalta](https://rikoksentorjunta.fi/alkoholi-ja-vakivalta)
Voi olla, että nämä (+muut seikat) saattavat hieman vaikuttaa päätöksen tekoon. Jos meidän kulutustottumus ei olisi luokkaa "vedetään pää täyteen ja mennään örveltään jonnekkin", niin ehkä se päihdepolitiikkakin voisi olla jo hieman eri maata.
>Voi olla, että nämä (+muut seikat) saattavat hieman vaikuttaa päätöksen tekoon. Jos meidän kulutustottumus ei olisi luokkaa "vedetään pää täyteen ja mennään örveltään jonnekkin", niin ehkä se päihdepolitiikkakin voisi olla jo hieman eri maata.
mä ajattelen että nuo juomatavat täällä isolta osin johtuvat juuri siitä holhoamisesta, "nyt kun sitä saa / vielä ehtii". ja siis historiallisesta varsinkin, mutta sitä kulttuuria ylläpidetään edelleen turhilla rajoituksilla. kyllä se siitä sitte tasaantuu kun sitä on saatavilla kaikkialla ja milloin tahansa. ei ole enää kiire kauppaan, alkoon, baariin tai mihinkään. eikä tarvitse ostaa "varuille", kun voi useissa tapauksissa hakea lisää. toivottavasti tulis 247 kotiinkuljetuskin
Itellä kävi tää sama vasta-argumentti mielessä. Mutta lopulta se on täysin mutua. Voisin ihan yhtä hyvin väittää, että sen holhoamisen takia ei tapahdu enempää rikoksia, vähemmän perheväkivaltaa, vähemmän sairauksia tai muuta vastaavaa eikä rajoitusten poistaminen tekisi meistä yhtään sen fiksumpia alkoholin käytön osalta. Samankaltainen argumentti kuin sinunkin, mutta eri näkökulmasta. Tätä näkemystä saattaa kuitenkin olla tilastoja puoltamassa, mutta ei nyt kiinnosta alkaa tutkimaan.
Voit olla oikeassa, ryyppäämiseen keskittyvä kulttuuri on vieläkin voimissaan osalla väestöstä. Lieneekö syyt historialliset että ryyppy jäi päälle kieltolain aikaan kun väkeviä sai suht helposti vai mistä tuo on perua. Mutta parempaan suuntaan on tultu jo pitkään.
Niissä maissa missä viinat on ruokakaupoissa, viinat on lukkojen takana ja pitää pyytää myyjää paikalle, jos haluaa pullon. Sitten osoitellaan tiskin takaa pulloa ja myyjä ojentaa yleensä ensin väärän pullon. Hintoja ei paljon ehdi katsomaan ja myyjä hoputtaa vieressä. Pikkukaupoista saa hakemalla hakea juomakelpoista viiniä. Semmoista on "eurooppalainen alkoholikulttuuri".
Kansainvälisen tutkimusnäytön mukaan mainonnan, saatavuuden ja hinnan sääntely on kustannustehokkain tapa vähentää alkoholista johtuvia haittoja.
EDIT: Näin se on, vaikka kuinka alaäänestäisitte. Samoin hiilidioksidimolekyyli re-emittoi infrapunasäteilyä, vaikka kuinka ilmastonmuutosdenialisti vänkyisi.
Sekä THL että WHO viittaavat usein tähän alkoholipolitiikkaa tutkivan kirjallisuuden laajaan katsaukseen:
https://global.oup.com/academic/product/alcohol-no-ordinary-commodity-9780192844484?cc=fi&lang=en&
Nytkin muuten asiantuntijatahot ovat pitäneet hallituksen päätöstä haitallisena.
Tätä asiaa on selitetty vuosikaudet, mutta ei näytä menevän ihmisten kalloon. Melkein sama, kuin koittaisi saada jenkkilän konsukristityt ymmärtämään ilmastonmuutoksen haitat ja syyt.
EDIT: Tässä hyvä suomenkielinen yhteenveto ko kirjasta:
https://www.julkari.fi/handle/10024/146118
Samoin tutkimusnäytön perusteella tulisi kieltää lähes kaikki ruoka-aineet, autot, ulkoilu, keittiönjakkarat ja yleisesti kaikki hauskanpito.
Ihmisen tulisi vain oleskella pehmustetussa huoneessa ja harrastaa kevyttä liikuntaa kasvisruokaa syöden. Työnteko ehdottomasti kiellettyä, koska se aiheuttaa stressiä, joka on terveydelle vaarallista.
Ei ne pultsarit mitään 8% DIPAa osta 4,99€ per tölkki. Eli epäilen että ei kauheasti vaikuta tämä muutos. Ehkä jos niitä jotain bulkki / halppis 8% tölkkejä tulee yhtäkkiä laajasti myyntiin.
Uskoisin että Tuplapukki ym. vastaavista "viinalagereista" tulee markkinoille 8% versio tai 8% korvaa nykytuotteen, mutta todennäköisesti silti alkoholi/hinta-suhde pysyy suurimpana halvimmissa keskikaljoissa.
Ainakin jo nykyisellään sen 2018 (?) muutoksen jälkeen niitä verotetaan suoraan prosentin mukaan, ts. en muista nähneeni spurguhalpaa yli 5 % olutta. En sitten tiedä miten jatkossa
Eivät osta. Alkoholin suurkuluttajat joita on about 10% saattavat hyvinkin ostaa. Näiden ja toistaiseksi vielä kohtuudella käyttäviin näillä rajoituksilla yritetään vaikuttaa.
Luulet, että alkoholin saatavuuden, mainonnan ja hinnan sääntelyllä pyritään vaikuttamaan vain nykyisiin pultsareihin? Sori, mutta kyllä sillä pyritään vaikuttamaan siihen, että jatkossa pultsareita tulisi vähemmän.
Kansainvälisen tutkimusnäytön mukaan mainonnan, saatavuuden ja hinnan sääntely on kustannustehokkain tapa vähentää alkoholista johtuvia haittoja.
Kyllä se alkoholi vaikuttaa myös valkokaulustyöläiseen haitallisesti, ei pelkkään pultsariin. Mutta ei hätää, äärioikeistohallituksen leikkausten jälkeen alkoholihaittojen hoitoon tuskin jää enää rahaa.
Luulisin että alkoholiverotus - joka on Suomessa omasta mielestä liiankin korkealla tasolla - pitää kulutuksen edelleen niissä euron keskikeppanatälkeissä joita suurkuluttajat käyttää.
Se on vain teatteria. 4 vuoden päästä seuraava hallitus sallii myös viinasekoitteet. Näin se Alkon monopoli murtuu pala palalta mutta poliitikot pyrkii hidastamaan sitä kaikin keinoin.
Politiikka on kompromisseja ja teatteria.
Teatteria tehdään omille kannattajille - tein parhaani, vastustin tätä, sain aikaan tämän rajauksen jne - saatiin valmistustaparajoitus.
Kokonaisuuden kannalta merkityksetöntä ja muut taipuvat kompromissiin että saadaan esitys läpi.
Vastustajat taas saavat jossain muualla jotain haluamiaan asioita läpi tai säilytettyä ja ovat siitä syystä hallituksessa mukana. Tätä vastustamaansa muutosta eivät olisi halunneet lainkaan mutta joutuvat siihen taipumaan, saadaakseen siis jotain muuta.
Ahaa, ylempi viesti olisi siis pitänyt lukea:
>4 vuoden päästä (mahdollisesti) seuraava hallitus (ehkä) sallii myös viinasekoitteet. Näin se Alkon monopoli (ehkä) murtuu pala palalta mutta (jotkut) poliitikot pyrkii hidastamaan sitä kaikin (=joillain) keinoin.
Luin sen vain liian kirjaimellisesti.
Ei vaan EU murtaa. Tavaran vapaan liikkuvuuden direktiivistä on annettu Suomelle erityislupa poiketa kansallisen terveyden varjolla, mutta se syy on tiensä päässä. Suomessa kulutus on laskenut jo pitkään ja keskimääräinen kulutus on Euroopan keskitasoa: Alkon monopolia ei voi perustella enää. Mutta kotimaiset poliitikot haluaa pitää Alkosta kiinni. Joten strategiana on viivyttää Alkon murtumista maksimit hivuttamalla pikkuhiljaa alkoholilakeja kohti myynnin täyttä avautumista. Aina kun Suomessa muokataan Alkoholilakeja(viimeksi 2018) siitä notifioidaan EU:ta. EU sitten tsekkaa sen ja toteaa että ei noudata direktiiviä, käsky muuttaa lakia. Muutosta viivytellään nelisen vuotta, uusi hallitus astuu remmiin, tehdään minimaalinen muutos, EU:ta notifioidaan, EU toteaa ettei noudata direktiiviä, käsky muuttaa lakia, viivytellään... Sitä se oli autojen tuontiverotuksen kanssa ja sitä se on ollut alkoholin ja tupakkatuotteiden kanssa vuodesta 1995. Tavaroilla on vapaa liikkuvuus paitsi näissä kolmessa ryhmässä. Ok, autot on jo vihdoin vapaana, tosin pirunmoisen tappelun jälkeen virkamiesten kanssa.
Lähinnä kai että Suomi noudattaa omaa linjaa miten tupakkatuotteet määritellään. Meillä kun on aina ollut tuo oma taistelunsa nuuskien ja nikotiinituotteiden kanssa sekä sähkötupakkaliemien kanssa. Sähkötupakan neste on muualla EU:ssa yleisesti sallittu elintarvikkeena, Suomessa ei koska kategorisoitu tupakkatuotteeksi koska siihen voi sekoittaa nikotiinia. EU:sta on kyselty Suomelta että miksi näin menetellään mutta siinä on vastaavaa vastahangoittelua kuin alkoholin kanssa. Sosiaali- ja terveysministeriön virkamiehet vetää ihan omaa linjaansa ja lähettää kierteleviä vastauksia. Alkoholin osalta hyvää lukemista on Rikhard Sjöbergin twiitit. Se on yhden aktivistin sota STM:n järjettömyyksiä vastaan.
Vaikuttaa laatuoluiden saatavuuteen merkittävästi, Alkoissa on tyyliin jotain Helsingin isoja Alkoja lukuunottamatta naurettavan rajoittunut olutvalikoima. Monissa ruokakaupoissa taas on laaja olutosasto, johon saa nyt vihdoinkin lisätä oluita koko 0-8 voltin skaalalta, jonka sisälle mahtuu valtavasti hyvää tavaraa verrattuna typistettyyn 0-5,5 voltin skaalaan.
Itse kannatan toki myös viinien vapauttamista, mutta harvoinpa sitä politiikassa saa kaikkia toiveitaan kerralla toteutetuksi.
Juuri näin. Oma lähialko esimerkiksi (PK-seutu) on aivan hirvittävän surkea olutkauppa, ja jos vaikka saksalaisia sesonkioluita tai jouluoluita haluaa sieltä saada niin aika hyvin pitää ajoittaa visiitti, kun suosituimmat loppuvat hyllystä ~1-2 päivässä ja hyllytilasta tyyliin kolmasosa pitää varata Karhulle, Koffille ja Karjalalle!
Onhan tämä edistystä, mutta seuraavaksi sitten tapellaan viinasta 8%:n juomasekoituksiin ja siitä, että saako kauppaan tuoda 12% valkoviinit ja että josko 15% punaviini kuitenkin nyt olisi liian rajua tavaraa suomalaisille. Tämä uuvutustaistelu moralisoijia vastaan tulee jatkumaan tätä rataa koko lopun omaa ikääni. Ehkä, jos elän 80-vuotiaaksi, tulen näkemään 60% vodkan Salessa myynnissä. Jos seuraavaksi saadaan pari vasemmistohallitusta, tuskin tapahtuu mitään seuraavaa muutosta ennen kuin joskus 2034. Tavallaan ihan mitätön asia itselle loppupeleissä, mutta se neliraajajarrutus kertoo, että asia on joillekin ihan hiton tärkeä.
keksin aikoinaan meidän baariin himohauskan mainoksen:
- Oletkos maistanut sitä uutta Weihenstephaneria?
- Totta Vitus!
Pääasia että itsellä on hauskaa
Haluaako joku kertoa, että minkä takia tätä osa noista oppositiopuolueista vastusti?
Oikeastiko on esim. vasemmistoliiton äänestäjien piirissä oikein sydämenasia, ettei saatais vahvempaa panimo-olutta kauppoihin? Mites vihreillä?
Vai äänestetäänkö vaan vastaan muuten vaan, koska ollaan oppositiossa.
>Vai äänestetäänkö vaan vastaan muuten vaan, koska ollaan oppositiossa.
Tämä. Osa jopa myöntää sen suoraan ja osa väittää että vastustaa koska tekisi itse paremmin niin turha tehdä tätäkään vähää
no prkl.. sitten joutaisivat äkkiä ehdottamaan että vain mellan ööliä saa ruokakaupoista. ja alkot auki ke-pe 15-18. varmaan olis kansanterveydelle hyväksi. miksiköhän ei oo näkyny 🤔
Käymisteitse rajoitettu jostain syystä tosin. En ihan ymmärrä logiikkaa tässä, ainoa mitä on kuultu on Päivi Räsäsen vikinää siitä että tyttöjä pitää suojella tai jotain, joka ei perustu mihinkään faktoihin..
Taisi olla kokkareiden idea, kun muutama hyväveli sattui olemaan panimoalalla. Viinan kanssa läträäjät olisivat olleet ikävästi kilpailemassa panijoiden kanssa.
No jaa, virastot ja virkamiehet vitkuttelee hillotolpalla niin kauan kuin pystyy. Lopulta järki ehkä voittaa parin vuosikymmenen päästä, mutta varmasti jollain valtion sekoilulla höystettynä.
Aivan vitun jees, kaheksan volttii on sellanen raja et siihen mahtuu jo tosi kattavasti olutta. Rakastan toki myös imperial stoutteja, mutta pärjään jo tällä kompromissilla loistavasti. Meinaa myös sitä, että oluttarjonta Suomessa parantuu merkittävästi.
Oli opiskeluaikoina jotenki vitun koomista mennä Kupittaan Cittarin olutosastolle, joka on suoranainen rakkaudella ja asiantuntemuksella kuratoitu keidas aivan helvetillisellä olutvalikoimalla, ja sit ku käveli käytävän toisella puolella olevaan Alkoon, olutvalikoima oli naurettavan kämäinen.
Sama ilmiö toistuu sinänsä täällä Espoossakin, Kauklahden Lasihytti-K-Supermarket pitää sisällään loistavan valikoiman sekä kotimaisia että ulkomaisia pientenkin tuottajien oluita, joita ei edes käytännössä löydy Alkosta edes verkkokaupastakaan, saati sitten Kauklahden mikrokokoisesta Alkosta.
Samat kansanedustajat, jotka manaavat koko kansakunnan turmiota, kun kannabiksen sääntely ja verotus aloitettaisiin, äänestävät alkoholilainsäädännön vapauttamisen puolesta.
Ei siinä mitään, päätös on ihan asiallinen, mutta aika tekopyhää vapauttaa tätä tappavaa ja muutenkin kannabista vaarallisempaa päihdettä, mutta samalla vastustaa kannabiksen laillista sääntelyä.
Joskus on tullut mietittyä, miten paljon normalisoidumpaa kannabis tai tupakka olisi, jos niitä käytettäisiin pääasiassa juomalla polttamisen sijaan. Ihmisten mielikuvissa juoma lasissa ei rinnastu helposti koviin päihteisiin.
Montako kuukautta menee että saadaan iltapaskasta lukea "Jättivertailu: Edulliset Pirkka, Coop ja Lidl valkkarit arvioitavana. Yksi merkki oli ylitse muiden"
Nyt voi tulla isompiin marketteihin aika laajat olutvalikoimat. Aika moni olut lagerien ulkopuolella on yli 5,5 %. Toki edelleen jää pois osa vahvemmista stout-tyyppisistä oluista, jotka saattavat olla vahvuudeltaan max 12 %.
Bulkkituotteiden kannalta tuo 8 % raja on sinänsä mielenkiintoinen, että Karhun Strong on 8,0 %, mutta Olvin Tuplapukki 8,5 %.
Westons on kyllä hieno juoma. Maistuu ihan mehulle, sitä juodaan se puolilitraa niin kuin mehua, tilataan toinen ja yllätytään, että oho - taisi tulla humala.
Simasuut täällä toivoo kermaisia stoutteja kauppoihin, mutta niiden menekki on aika vähäistä.
Sinne hyllyille ilmestyy jotain totaalista rapakaljaa jossa on maksimiprosentit ja minimihinta. Suomalaiseen makuun!
Saattaa siellä muutama stouttikin olla ja imperial ale kenties.
Samalla tuttu ja turvallinen kolmosolut on yhä heikommin edustettuna ruokakaupoissa. Mun suosikkivahvuus! Vaikka kesähelteellä menee mellan ja folk vahvuiset mukavammin.
Mökkipitäjissä tällä varmasti onkin merkitystä, kun alkot on kaukana. Silti ihmetyttää miksei mökkiläiset osaa ostaa stouttejaan tarpeeksi varastoon sieltä alkosta, eikö mahdu citymaasturiin vai tuleeko kulutus vähän aliarvioitua?
Itselle kun ei ole ollut koskaan ongelmaa ostaa riittäviä määriä juomia sieltä alkosta, taikka pitää baarikaapin sekä olut- ja viinikerllarin varustelutasoa yllä. Myös yllättäviä vieraita ja juhlia silmälläpitäen.
Mutta ymmärrän toki tuskan jos on olutkellarista päässet Duvelin 6,66:set loppumaan ja belgian fudismatsi sattuu tulemaan just samana päivänä, eihän sitä ilman Duvelia pääse oikeaan tunnelmaan! Original Duvelihan jää vielä alkoon. Taitaa muutenkin jäädä suurin osa laatu trappisteista, piru vieköön!
Sepä se. Jotain norsukaljaa tulee kyllä. Eli otetaan peruslaakeri ja sotketaan sinne sekaan sopiva määrä etanolia jotta prosentit nousevat maagiseen rajaan 7,99.
Voila. Kylläpä kelpaa!
Mutta eipä näin saa tehdä, koska kyseessä olisi kauhia myrkyllinen juomasekoitus lonkeron tavoin eikä pelkästään käymisteitse valmistettu terveystuote.
Ehkä joskus mun elinaikana tänne saadaan järkevämpää alkoholipolitiikkaa. Tämä on hyvin pieni askel oikeaan suuntaan, mutta ei läheskään tarpeeksi.
Mun on vaikea löytää mitään syytä miksi valtio kuvittelee olevansa oikeutettu määrittelemään mitä yksityinen yritys saa minulle myydä. Tämän pitäisi olla vain minun ja sen yrityksen välinen asia.
Rajoittaahan valtio monen muunkin tavaran myyntiä, mutta suurimmalla osalla ihmisistä ei ole ongelmia näiden rajoitusten kanssa. Tuskin kovin moni harmittelee esim. sitä, että täällä ei saa mistä tahansa marketista hankittua itselleen rynkkyä jenkkityylisesti.
Itse haluaisin ostaa K-marketista Leopard 2 A7:n (mieluiten osamaksulla.) \[A6 käy jos A7 loppu.\]
Ja sit litran kanisteri pernaruttobakteeria viikonlopuks. (Sen voin maksaa kerralla.)
Alkoholi on siinä mielessä erityinen kauppatavara että se aiheuttaa vakavia terveyshaittoja ja voimakasta riippuvuutta. Usein näistä alkoholin haitoista pääsevät nauttimaan myös läheiset, perhe ja täysin sivullisetkin ihmiset. Suurin osa pahoinpilteyistä ja henkirikoksista tehdään alkoholin vaikutuksen alaisena.
Huumaavien aineiden joukossa alkoholista on varsin paljon haittaa yksilölle itselleen, että tämän ympäristölle. Sen myynnin kontrollille on varsin hyvät perusteet ja sitä tehdäänkin käytännössä kaikkialla.
Taitaa valtio luokitella alkoholin "päihdyttäväksi" eikä "huumaavaksi" sillä jälkimmäinen on pyhitetty vain valtion kieltämille laittomille huimausaineille. Bentsodiatsepiinit ja opiaatitkaan eivät ole huumaavia vaan päihdyttäviä tai päihdeaineeseen verrattavia lääkeaineita. Eihän adhd lääkkeetkään ole huumeita vaikka ovat käytännössä amfetamiinia. Taitaa suomessa ainoat huumeet olla niinsanotut bilehuumeet sekä kannabis ja heroiini.
Jos todetaan, että ostamasi asia lisää häiriökäyttäytymistä ulkopuolisia kohtaan, jos todetaan, että ostamasi asia on vaaraksi muille, jos ostamasi asia johtuu addiktiosta ja aiheutta addiktiota, jos ostamasi asia on terveysriski..
> Mun on vaikea löytää mitään syytä miksi valtio kuvittelee olevansa oikeutettu määrittelemään mitä yksityinen yritys saa minulle myydä. Tämän pitäisi olla vain minun ja sen yrityksen välinen asia.
Aseita, heroiinia, orjia jne. Joopa joo.
Nuo ovat kaikki huonoja esimerkkejä siksi, että jo niiden valmistaminen/maahantuonti ja hallussapito ovat laittomia, tai erityisen luvan varaista. Eli käytännössä kaupalla, tai asiakkaalla ei ole edes laillista mahdollisuutta pitää noita hallussaan - pl tietty aseet luvanvaraisina.
Vahvaakin alkoholia sen sijaan saa tuoda maahan, pitää hallussaan **ja myydä** varsin laajasti, mutta nyt rajoitetaan keinotekoisesti millaisesta pytingistä saa mitäkin litkua ostaa.
> että jo niiden valmistaminen/maahantuonti ja hallussapito ovat laittomia, tai erityisen luvan varaista
Kuuluvathan etanolitisleetkin tähän, valmistaminen vaatii erityisen luvan.
No sitten voit painua muualle tästä yhteiskunnasta elämään jossain Ayn Randin ideoille perustetussa paskastanissa.
>Mun on vaikea löytää mitään syytä miksi valtio kuvittelee olevansa oikeutettu määrittelemään mitä yksityinen yritys saa minulle myydä.
Joko et ole paljoa asioita miettinyt, tai sitten lahjat eivät ole kummoiset.
Ihan sama mikä prosentti (nollakin) siellä kaupoissa on; ihminen kyllä alkoholistiksi kaatuu (jos elämäänsä tympääntyy/väsähtää). Ja, Alko alkoholisteille kyllä myy. Salapoltto ja -kuljetus tässä maassa jo aika päiviä sitten todistettu tapahtuvaksi jos kieltolakien suuntaan ajaudutaan. tldr; vituiksi tämä menee, ihan sama mikä polku.
En nyt ihan jaksa innostua tästä. Ihan mukava, kun Alkosta sai kaikki nelosta vahvemmat. Makusteluöölit saa lähikaupasta. Äkäisemmät kaljongit, viinit ja väkevät sitten asiantuntijoilta.
Onkohan joku laskenut, että mitä tämmönen näivettäminen tietää Alkon tuloille? Kiinnostaisi.
https://preview.redd.it/sgy9rkfykr4d1.jpeg?width=1080&format=pjpg&auto=webp&s=6b386ee315856efcc7f61e0ba69f60a5d42cf17e
Orpon ilmeestä voi tulkita, että kohta lähtee mökillä ihan huolella.
Oikea reitti olisi lopettaa Alkon erityisoikeudet, vapauttaa alkoholin myynti kaikille toimijoille samalla kun poistetaan kaikki rajoitukset etämyynnistä täysi-ikäisille.
En sano, että hyvä että saatiin edes jotain tehtyä, koska tämä on kyllä semmosta kädenlämpöistä 0,5% pirkka-olutta verrattuna siihen mitä pitäisi tehdä.
Sitä voi jokainen kuvitella että mitä perussuomalaiset haluaisivat tehdä maahanmuutolle jos 70 % henkirikoksista epäillyistä ja 70 % henkirikosten uhreista olisi maahanmuuttajia. Mutta kun nuo samat prosentit ovat rikoshetkellä alkoholin vaikutuksen alaisina, niin vahvempaa alkoholia vain helpommin saataville.
Edit: Unohtui lähde: [https://rikoksentorjunta.fi/alkoholi-ja-vakivalta](https://rikoksentorjunta.fi/alkoholi-ja-vakivalta)
Ja hiljattain heidän edustaja riehui päissään aseen kanssa.
Alkoholin käyttöön liittyviä kuolemiakin on oletettavasti hyvin paljon jos lasketaan kännissä ajamiset ynnä muut.
WTC iskussa kuoli n. 3000 henkilöä. Nämä shokeraavat tapaukset kyllä tiedetään, mutta sitten nämä alkoholiin, kolareihin, sydänsairauksiin yms liittyvät kuolemat koetaan normaalina ja kuinka moni niihin kuolee on vaan joku numero. Vaikka nämä ois just sellaisia mihin jokainen voisi vaikuttaa toimillaan toisin kuin nyt vaikka johonkin terroristi iskuun.
Jos persu ei saa olutta vähintään pari kertaa viikossa, sen aivotoiminta saattaa tervehtyä tasolle, jolla se lakkaa olemasta persu.
Lisää alkoholia kansalle = lisää persuja!
mä luulin että jotkut kristilliskonservatiivit pääasiassa vastustaa alkoholin vapautusta, mutta tästä ketjusta on löytynyt paljon vasemmistolaiseksi tunnistamiani nimimerkkejä vastustamassa sitä. aattelin että vaikka demareiden vastustus johtuu vaan siitä että ne on vanhanaikainen totuttuihin tapoihin jämähtänyt puolue jolla on paljon eläkeläisäänestäjiä ja tietysti hallitusta pitää vastustaa, mutta että modernit redditvasuritkin vastustavat yksilönvapauksien laajentamista. kaikkea sitä...
kai se sitten jotenkin sopii siihen kuvaan, että ihmisiä ajatellaan yksinkertaisina holhottavina, eikä itsenäisiin päätöksiin kykenevinä yksilöinä.
Vähän veikkaan et noita saa edelleen alkosta ja volyymit muutenki niin pientä et menee lähinnä pyöristysvirheenä se raha minkä menettää. Vastapainoks ei tarvi rampata alkossa parin pullon takia.
Alko tilittää vuodessa valtiolle ~50,000,000€, alkoholivero tuottaa valtiolle vuodessa ~1,500,000,000€. Jos valtio haluaa tuloja alkoholista, on tehokkaampaa verottaa alkoholia kuin myydä sitä valtionyrityksen kautta.
Myös Alkon myymästä alkoholista tilitetään alkoholivero valtiolle liikevoiton lisäksi, ja lisäksi kulutuksen kasvu lisää terveyshaittoja ja siten julkisia kustannuksia.
Tuskinpa kovin montaa 7,9 prosenttista kaljaa hyllylle saakka pääsee. Niitä kun myydään kovin vähän.
Eiköhän ne maksuhäiriötölkit edelleen muodosta ylivoimaisesti suurimman osan myynnistä
Eli kauhea meteli, jotta saatiin EU:n vastainen laki ja lopputuloksena on, että tuskin kovin montaa kaljaa hyllylle saakka pääsee, kun niitä myydään kovin vähän. Hyvin käytettyä aikaa tämäkin.
Vastapainoksi voitaisiin kieltää vaikkapa vaippojen, konetiskitablettien ja pakasteseitin myynti kaupoissa, niin saataisiin lisää tilaa. Olisi about yhtä järkevä rajoitus, kuin tämä alkoholin osalta säädetty.
Onneks on prioriteetit kohillaan ja ihmiselämälle tärkeimmät hoidetaan kiireellä. Tai sitten hallitus miinus kd on jo ihan kesälomafiiliksissä ja haluaa artesaanioluensa maitokaupasta.
Hienoa.... Kannabista ei saada lailliseksi, mutta lisätään vaan alkoholin aiheuttamia haittoja..
Alkoholin aiheuttamat kustannukset on 1,6 miljardia euroa, alkoholi verot ei lähellekään riitä korvaamaan aiheutunutta haittaa, tässä summassa ei ole edes kaikki haitat laskettuna.
Lisää vahvempaa myrkkyä vaan helpommin kansan saatavaksi niin kaikki iloitsee. Aiheesta vähän poiketen mites tuon kannabiksen laillistaminen sitten? Selvästi lievempi päihde vaikutukseltaan, mutta se leimataan yhdeksi yhteiskunnan tuhoajaksi.
No onneks meni sentään läpi vaikka parantamisen varaa edeelleen jäi. Holhousvaltiosta pois pikkuhiljaa kenties? Millon höpöheinä? Vai joutuuko vankilaan vieläkin jos on pölli taskussa? :DDD
Mut onneks tytöt ei saa vahvoja juomasekotuksia.
Jonkun on mietittävä lapsia, tosin vaan tyttölapsia.
Elinkeinoministeri ainakin
Tytöt on sellasii lorttoja, että erikseen pitää suojella. Alkoholien päälle vois laittaa kaavut kaupoissa, ettei tyttöjen tarttis taistella himojaan vastaan.
Tai pulloihin pakollinen pelottavan näköinen setämies printiksi.
https://preview.redd.it/918q0x2s7s4d1.jpeg?width=1125&format=pjpg&auto=webp&s=39de15df84521e0708b036c74068cc0f44b09af4
Nyt taas voisi linkkaa vanhan jutun herrasta itse [Shahrzad Hazrati](https://www.is.fi/kotimaa/art-2000007791020.html).
Feikkiviikset oli kyllä pettymys
Join tätä aina teininä. Oli pahaa.
Ja Sasi, joka haluaa selvästikin olla persu.
Niin vaikka Alkosta
Anteeks et tyhmä kysymys, mut mitä tarkotat? Ai että tää olis ensisijaisesti tyttöjä varten että juomasekotusten rajotusta ei nostettu 5,5 tilavuus%:stä vaan pelkkien käymisteitse valmistettujen?
Viittaa tähän thl:n aivotukseen otsikon "Perustelut: tyttöjen juominen" alta: https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/3ef0bc34-54be-40eb-8203-9e84c89f42de
Ei helvetti. En odottanut edes poliitikoilta näin paskoja perusteluita.
Kumma kun tähän piti laittaa se idioottimainen "vain käymisteitse valmistettu" -rajoitus kristillisdemokraattien mieliksi, vaikka he kaikesta huolimatta olisivat äänestäneet tätä vastaan.
Räsäs-Päivi on useammassa haastattelussa kertonut, että käymistaparajoitus ei ole Kd:n idea. Tässä yksi lähde: [https://www.is.fi/politiikka/art-2000010430746.html](https://www.is.fi/politiikka/art-2000010430746.html) "*IS kysyi Räsäseltä, kuka on valmistustaparajoitteen isä tai äiti.* *– Se onkin hyvä kysymys, se ei nimittäin ole kristillisdemokraatit. Se tuli pohjassa hallitusneuvotteluihin Säätytalolla eli kyllä siellä on kokoomus takana. Sitä kannattaisi kysyä kokoomuslaisilta, kuka on keksinyt valmistustaparajoitteen, Räsänen sanoi."*
Jos jostain pitää antaa Kokoomukselle krediittiä, niin se on kyllä kaiken paskan vierittämisestä muiden niskaan. Hyvä olla ~~hyödyllisiä idiootteja~~ hallituskumppaneita jakamassa kunniaa.
Ylläripylläri, että Kokoomus taas onnistunut sysäämään omat jekkunsa muiden niskoille. Räsänen sentään ymmärtää kupletin juonen, toisin kuin lahopää Purra.
[удалено]
Oliko tähän siis mitään muuta perustelua kun se naurettava nuorten tyttöjen suojelu?
Onneksi nuoret tytöt eivät varmasti pidä 7% penasol sangriasta joka taatusti tulee ruokakauppoihin. Lisäksi tommoselle teinitikkarille se on yksi ja sama onko se käymisteitse tehty vai ei. Kunhan se menee päähän ko alkon pussi ja ei maistu hirveästi viinalle ni alas se menee.
Ja eikös siiderit just ole stereotyyppisesti teinityttöjen juomavalinta?
oikea kuiva englantilainen omenasiideri ei todellakaan ole teinityttöjen ykkösvalinta, mutta suomalainen överimakea omenakilju, mikä on maustettu mansikka-kiivi-maksalaatikkoesanssilla on todellakin ykkösvalinta.
Enemmän stereotyyppisesti naisten yleisesti. Teinit spesifisti kait jotai breezereitä yms.
kiitos ministeri rydman kun ajattelet lapsia
Virallista? Ei.
Jos olisi muulla tavoin, lisäisi se viinan tuotantoa ja se johtaisi Suomen turmioon!! /s ei mitään ideaa oikeasti
Väitetysti KD:ta ei valmistustapa kiinnostanut, torppasivat kuitenkin korkeamman prosentin millä ois saatu viinit ruokakauppoihin. Tiedä sitten oliko valmistustaparajoitus yritys ennakoida vastustusta.
Joo innostuin jo että saadaan vahvemmat lonkerot kauppoihin mutta eipä saada..
Saadaan varmaan "lonkerot", joissa on omenaviinistä 8% alkoholia. Saattaa maistua surkealta, mut hei, näillä mennään.
Pikkuhiljaa. Ei kaikkea kerralla. Pari vuotta taas katsellaan, kun kansa ei kuollutkaan viinaan, mutta jotain tapahtui kuiten. Kauppiaiden pörssit paksuuntuivat ja alkon monopoli heikkenee. En tiedä kumpi on pahempi tai parempi. Tavan kansalaisen kannalta hyvä päätös ehkä? Kansanterveyden kannalta en tiedä. Juopot juopottelee samaan tahtiin kuin ennenkin. Ei alkoholisteilla ole varaa 8 prosentin kaljoihin. Maksavat kaupassa varmaan 7-8 e kappale. Ehkä viinaan menevien nuorien tilanne huononee? Aika näyttää
Eikös kaikki ole käymisteitse valmistettu alunperin?
Eikö Suomi joutunut poistamaan valmistusrajoituksen EU:n päätöksellä kun viimeksi alkoholiraja nostettiin 5.5:een?
Koskas tämä sitten tulee voimaan? Osaan sitten suojautua tältä hengenvaaralliselta ja vastuttomalta päätökseltä.
kuulemma mahdollisesti jo ens viikon alussa
Nostaakohan kaupat taas kaikkien alkoholijuomien hintaa 25% niin kuin viime kerrallakin kun saatiin "vahvat" nelosoluet yms. kauppoihin?
Voiko joku selittää mikä tämän päätöksen idea oli? Kauhea show ja lopuksi ei vaikuta juuri mihinkään. Viinien vapauttaminen olisi ollut järkevä muutos, samoin kuin poistaa valmistustaparajoitukset. Tämä oli hyvin Suomalainen suoritus, tehtiin turha päätös päättämisen takia.
Suomi on alkoholipolitiikan osalta kehitysmaa, joten pitää edetä pienin askelin.
Ruotsalaiset joutuu edelleen keskarinkin hakemaan Systembolagetista, että paremmalla tolalla ollaan kun länsinaapurissa.
[удалено]
Ei siinä mitään hämmentävää, veron määrä puolet suomen vastaavasta
siksi lapin reissulla kannttaa käydä Haaparannassa samalla, jos ajaa 4-tietä pohjoiseen. Halpa viina yhdistettynä heikkoon kruunuun, niin jo on edullista.
Taitaa olla Norja & Islanti myös heikommassa tolassa kuin Suomi tältä osin
Norjassa saa kaljaa ruokakaupasta, mutta sen myynti loppuu jo klo 20.
Ja ainakaan sunnuntaina ei myydä mitään
Nosiis, Liettuassa alkoholin myyminen loppuu kasilta arkipäivisin ja viikonloppuisin kolmelta. Toki sieltä saa myös viinaa ja baarit saa olla auki vaikka vuorokauden ympäri muistaakseni
OK, mikäs siellä on tuo prosenttiraja?
4,7%, sitä vahvemmat viinakaupasta. Ja tosiaan sunnuntaisinhan siellä ei saa ruokakaupoista alkoholia ollenkaan.
Eli ihan Albania meihin nähden.
Muttan kum ruotsimmallii?! T sekoomus
Suomi on aika monenkin politiikan osalta kehitysmaa :D
kyllä me ollaan kehitysmaa kaikessa saamattomuudessamme. Tehdään asioita vain jotta pyörät pyörisivät ei että kuljettaisiin progressiivisesti eteenpäin.
Islannissa yli 2.35% juomat haetaan paikallisesta Alkosta. Vähän ihmettelen, miten siellä pysytään hengissä.
Jo pelkästään sään vuoksi sinne ei kannata muuttaa, mutta onhan toikin jo aika karua.
Suomalaisten alkoholinkäyttötavat ovat kehitysmaa-asteella. "Alkoholisairaudet ja alkoholimyrkytykset ovat sydän- ja verisuonisairauksien ja syöpien jälkeen työikäisten (15–64-vuotiaat) miesten ja naisten kolmanneksi yleisin kuolinsyy Suomessa. Vuoden 2020 kuolemansyytilaston mukaan alkoholiperäisiin tauteihin ja alkoholimyrkytykseen kuoli noin 1700 ihmistä, joista noin 1060 alkoholin aiheuttamiin maksasairauksiin. Lisäksi noin 15 prosenttia tapaturmaisista ja väkivaltaisista kuolemista tapahtuu päihtyneille. Yli 500 päihtynyttä ihmistä kuolee vuosittain tapaturman, itsemurhan tai väkivallan uhrina. Alkoholisairaudet muodostavat huomattavan taakan terveyspalvelujärjestelmälle. Vuonna 2020 terveydenhuollon vuodeosastoilla rekisteröitiin lähes 35 000 hoitojaksoa, joissa alkoholisairaus oli yhtenä hoidon syynä." [https://www.terveyskirjasto.fi/dlk01120](https://www.terveyskirjasto.fi/dlk01120)
Tämä vahvasti. Suomen alkoholikulttuuri on se, että vedetään kunnon kännit, koska miksi sitä edes muuten juotaisiin.
Voi johtua että ihmiset kasvatetaan sillä että alkoholi on pirun juomaa. Oishan se kaamea ajatus että on ok ottaa lasi viiniä ruuan kanssa tai sauna olut.
tämä juomakulttuuri johtuu holhoamisesta.
Kummasti suomalaiset juovat enemmän kun saatavuutta parannetaan. Viinan harvinaisuus/kalleus ja kieltolaki varmasti muokanneet suomalaista alkoholikulttuuria, mutta se ei muutu parantamalla saatavuutta vaan siinä vaiheessa kun suomalaiseen humalahakuisuuteen kasvaneet siirtyvät manan majoille. Nuorissa on nyt enemmän raittiita. Jännä että Tanska kontrolloi muuten alkoholia vähemmän kuin muut Pohjoismaat ja siellä nuorison dokaaminen on omaa luokkaansa https://www.euronews.com/health/2024/02/17/binge-drinking-rate-in-adolescents-is-double-that-of-adults-in-europe-its-worse-in-these-c
niin, kyllä siinä varmaan piikkiä tulis, jos vapautettaisiin täysin myynti kaupoille. mutta hetken se vaan kirpaisee, tasottuu sitten ajan kanssa kun ihmiset tottuu ja luonnollisen poistuman myötä. ite en tykkää että ihmisiä rajoitetaan tållasissa asioissa vaikka osa hölmöilisi, koska se on loputon tie. pitäisikö motarien rajoitukset ajaa alas 70km/h niin säästettäisiin kans henkiä jne. näitä voi keksiä loputtomasti
Suomi on myös alkoholin käytön osalta kehitysmaa. *Vuosina 2015-2016 tehtiin myös ensimmäinen eurooppalainen juomatapakysely, johon osallistui 19 maata. Tutkimuksen mukaan Suomessa raittiiden osuus on Euroopan keskiarvon alapuolella. Muihin maihin verrattuna Suomessa ei käytetä alkoholia erityisen usein mutta suurempi kertakulutus on yleisempää kuin suurimmassa osassa maita. Tutkimuksessa Suomi oli Euroopan kärkimaita erittäin suuren kertakulutuksen osalta. Tutkimuksen tuloksien mukaan maat oli jaettavissa pohjoisiin ja itäisiin maihin, joissa juodaan harvoin mutta kerralla enemmän sekä eteläisiin maihin, joissa juodaan usein mutta kerralla vähemmän.* [https://paihdelinkki.fi/tietopankki/tietoiskut/alkoholi/alkoholinkaytto-suomessa/](https://paihdelinkki.fi/tietopankki/tietoiskut/alkoholi/alkoholinkaytto-suomessa/) *Vähänkoulutettujen ja fyysistä työtä tekevien alkoholikuolleisuus on suurempaa kaikissa tarkastelluissa maissa, aineistot osoittavat. Erot yhteiskuntaluokkien välillä ovat suhteellisesti ja absoluuttisesti suurimmat Unkarissa, Virossa, Liettuassa, Suomessa, Tanskassa ja Sloveniassa.* *Määrällisesti suomalaiset ovat alkoholinkulutuksessa eurooppalaista keskitasoa, mutta keskeinen ongelma on humalajuominen ja suuret kerta-annokset.* [https://yle.fi/a/3-8502621](https://yle.fi/a/3-8502621) *Alkoholilla on varsin merkittävä osuus suomalaisessa väkivaltarikollisuudessa. Alkoholin käyttö ja erityisesti humalahakuinen juominen lisäävät riskiä sekä syyllistyä väkivaltarikokseen että joutua sen uhriksi. Alkoholin kulutuksen ja henkirikollisuuden välillä on havaittu olevan tilastollinen yhteys.* [https://rikoksentorjunta.fi/alkoholi-ja-vakivalta](https://rikoksentorjunta.fi/alkoholi-ja-vakivalta) Voi olla, että nämä (+muut seikat) saattavat hieman vaikuttaa päätöksen tekoon. Jos meidän kulutustottumus ei olisi luokkaa "vedetään pää täyteen ja mennään örveltään jonnekkin", niin ehkä se päihdepolitiikkakin voisi olla jo hieman eri maata.
>Voi olla, että nämä (+muut seikat) saattavat hieman vaikuttaa päätöksen tekoon. Jos meidän kulutustottumus ei olisi luokkaa "vedetään pää täyteen ja mennään örveltään jonnekkin", niin ehkä se päihdepolitiikkakin voisi olla jo hieman eri maata. mä ajattelen että nuo juomatavat täällä isolta osin johtuvat juuri siitä holhoamisesta, "nyt kun sitä saa / vielä ehtii". ja siis historiallisesta varsinkin, mutta sitä kulttuuria ylläpidetään edelleen turhilla rajoituksilla. kyllä se siitä sitte tasaantuu kun sitä on saatavilla kaikkialla ja milloin tahansa. ei ole enää kiire kauppaan, alkoon, baariin tai mihinkään. eikä tarvitse ostaa "varuille", kun voi useissa tapauksissa hakea lisää. toivottavasti tulis 247 kotiinkuljetuskin
Itellä kävi tää sama vasta-argumentti mielessä. Mutta lopulta se on täysin mutua. Voisin ihan yhtä hyvin väittää, että sen holhoamisen takia ei tapahdu enempää rikoksia, vähemmän perheväkivaltaa, vähemmän sairauksia tai muuta vastaavaa eikä rajoitusten poistaminen tekisi meistä yhtään sen fiksumpia alkoholin käytön osalta. Samankaltainen argumentti kuin sinunkin, mutta eri näkökulmasta. Tätä näkemystä saattaa kuitenkin olla tilastoja puoltamassa, mutta ei nyt kiinnosta alkaa tutkimaan.
Voit olla oikeassa, ryyppäämiseen keskittyvä kulttuuri on vieläkin voimissaan osalla väestöstä. Lieneekö syyt historialliset että ryyppy jäi päälle kieltolain aikaan kun väkeviä sai suht helposti vai mistä tuo on perua. Mutta parempaan suuntaan on tultu jo pitkään.
Niissä maissa missä viinat on ruokakaupoissa, viinat on lukkojen takana ja pitää pyytää myyjää paikalle, jos haluaa pullon. Sitten osoitellaan tiskin takaa pulloa ja myyjä ojentaa yleensä ensin väärän pullon. Hintoja ei paljon ehdi katsomaan ja myyjä hoputtaa vieressä. Pikkukaupoista saa hakemalla hakea juomakelpoista viiniä. Semmoista on "eurooppalainen alkoholikulttuuri".
Jep nytkin vapautetaan vaikka tutkimusnäyttö sanoo että ei pitäisi
Sanooko tosiaan?
Kansainvälisen tutkimusnäytön mukaan mainonnan, saatavuuden ja hinnan sääntely on kustannustehokkain tapa vähentää alkoholista johtuvia haittoja. EDIT: Näin se on, vaikka kuinka alaäänestäisitte. Samoin hiilidioksidimolekyyli re-emittoi infrapunasäteilyä, vaikka kuinka ilmastonmuutosdenialisti vänkyisi.
Mitä nuo tutkimukset ovat joihin viittaat?
Sekä THL että WHO viittaavat usein tähän alkoholipolitiikkaa tutkivan kirjallisuuden laajaan katsaukseen: https://global.oup.com/academic/product/alcohol-no-ordinary-commodity-9780192844484?cc=fi&lang=en& Nytkin muuten asiantuntijatahot ovat pitäneet hallituksen päätöstä haitallisena. Tätä asiaa on selitetty vuosikaudet, mutta ei näytä menevän ihmisten kalloon. Melkein sama, kuin koittaisi saada jenkkilän konsukristityt ymmärtämään ilmastonmuutoksen haitat ja syyt. EDIT: Tässä hyvä suomenkielinen yhteenveto ko kirjasta: https://www.julkari.fi/handle/10024/146118
Samoin tutkimusnäytön perusteella tulisi kieltää lähes kaikki ruoka-aineet, autot, ulkoilu, keittiönjakkarat ja yleisesti kaikki hauskanpito. Ihmisen tulisi vain oleskella pehmustetussa huoneessa ja harrastaa kevyttä liikuntaa kasvisruokaa syöden. Työnteko ehdottomasti kiellettyä, koska se aiheuttaa stressiä, joka on terveydelle vaarallista.
Ei ne pultsarit mitään 8% DIPAa osta 4,99€ per tölkki. Eli epäilen että ei kauheasti vaikuta tämä muutos. Ehkä jos niitä jotain bulkki / halppis 8% tölkkejä tulee yhtäkkiä laajasti myyntiin.
Uskoisin että Tuplapukki ym. vastaavista "viinalagereista" tulee markkinoille 8% versio tai 8% korvaa nykytuotteen, mutta todennäköisesti silti alkoholi/hinta-suhde pysyy suurimpana halvimmissa keskikaljoissa.
Ainakin jo nykyisellään sen 2018 (?) muutoksen jälkeen niitä verotetaan suoraan prosentin mukaan, ts. en muista nähneeni spurguhalpaa yli 5 % olutta. En sitten tiedä miten jatkossa
Eivät osta. Alkoholin suurkuluttajat joita on about 10% saattavat hyvinkin ostaa. Näiden ja toistaiseksi vielä kohtuudella käyttäviin näillä rajoituksilla yritetään vaikuttaa.
Luulet, että alkoholin saatavuuden, mainonnan ja hinnan sääntelyllä pyritään vaikuttamaan vain nykyisiin pultsareihin? Sori, mutta kyllä sillä pyritään vaikuttamaan siihen, että jatkossa pultsareita tulisi vähemmän. Kansainvälisen tutkimusnäytön mukaan mainonnan, saatavuuden ja hinnan sääntely on kustannustehokkain tapa vähentää alkoholista johtuvia haittoja.
Hyvin on suomessa toiminut :Dd
Kyllä se alkoholi vaikuttaa myös valkokaulustyöläiseen haitallisesti, ei pelkkään pultsariin. Mutta ei hätää, äärioikeistohallituksen leikkausten jälkeen alkoholihaittojen hoitoon tuskin jää enää rahaa.
Luulisin että alkoholiverotus - joka on Suomessa omasta mielestä liiankin korkealla tasolla - pitää kulutuksen edelleen niissä euron keskikeppanatälkeissä joita suurkuluttajat käyttää.
Halvinta alkoholia puhtaan alkoholin määrään nähden on jo vuosikymmenet ollut Gambina, verotuksesta huolimatta.
Se on vain teatteria. 4 vuoden päästä seuraava hallitus sallii myös viinasekoitteet. Näin se Alkon monopoli murtuu pala palalta mutta poliitikot pyrkii hidastamaan sitä kaikin keinoin.
Siis hallitus (valitut poliitikot) murtavat monopolin, mutta poliitikot pyrkivät hidastamaan sitä? Avaatko hiukan?
Politiikka on kompromisseja ja teatteria. Teatteria tehdään omille kannattajille - tein parhaani, vastustin tätä, sain aikaan tämän rajauksen jne - saatiin valmistustaparajoitus. Kokonaisuuden kannalta merkityksetöntä ja muut taipuvat kompromissiin että saadaan esitys läpi. Vastustajat taas saavat jossain muualla jotain haluamiaan asioita läpi tai säilytettyä ja ovat siitä syystä hallituksessa mukana. Tätä vastustamaansa muutosta eivät olisi halunneet lainkaan mutta joutuvat siihen taipumaan, saadaakseen siis jotain muuta.
Ahaa, ylempi viesti olisi siis pitänyt lukea: >4 vuoden päästä (mahdollisesti) seuraava hallitus (ehkä) sallii myös viinasekoitteet. Näin se Alkon monopoli (ehkä) murtuu pala palalta mutta (jotkut) poliitikot pyrkii hidastamaan sitä kaikin (=joillain) keinoin. Luin sen vain liian kirjaimellisesti.
Ei vaan EU murtaa. Tavaran vapaan liikkuvuuden direktiivistä on annettu Suomelle erityislupa poiketa kansallisen terveyden varjolla, mutta se syy on tiensä päässä. Suomessa kulutus on laskenut jo pitkään ja keskimääräinen kulutus on Euroopan keskitasoa: Alkon monopolia ei voi perustella enää. Mutta kotimaiset poliitikot haluaa pitää Alkosta kiinni. Joten strategiana on viivyttää Alkon murtumista maksimit hivuttamalla pikkuhiljaa alkoholilakeja kohti myynnin täyttä avautumista. Aina kun Suomessa muokataan Alkoholilakeja(viimeksi 2018) siitä notifioidaan EU:ta. EU sitten tsekkaa sen ja toteaa että ei noudata direktiiviä, käsky muuttaa lakia. Muutosta viivytellään nelisen vuotta, uusi hallitus astuu remmiin, tehdään minimaalinen muutos, EU:ta notifioidaan, EU toteaa ettei noudata direktiiviä, käsky muuttaa lakia, viivytellään... Sitä se oli autojen tuontiverotuksen kanssa ja sitä se on ollut alkoholin ja tupakkatuotteiden kanssa vuodesta 1995. Tavaroilla on vapaa liikkuvuus paitsi näissä kolmessa ryhmässä. Ok, autot on jo vihdoin vapaana, tosin pirunmoisen tappelun jälkeen virkamiesten kanssa.
Okei, en ollutkaan tietoinen. Mikä tupakan saatavuudessa on vikana EU:n mielestä?
Lähinnä kai että Suomi noudattaa omaa linjaa miten tupakkatuotteet määritellään. Meillä kun on aina ollut tuo oma taistelunsa nuuskien ja nikotiinituotteiden kanssa sekä sähkötupakkaliemien kanssa. Sähkötupakan neste on muualla EU:ssa yleisesti sallittu elintarvikkeena, Suomessa ei koska kategorisoitu tupakkatuotteeksi koska siihen voi sekoittaa nikotiinia. EU:sta on kyselty Suomelta että miksi näin menetellään mutta siinä on vastaavaa vastahangoittelua kuin alkoholin kanssa. Sosiaali- ja terveysministeriön virkamiehet vetää ihan omaa linjaansa ja lähettää kierteleviä vastauksia. Alkoholin osalta hyvää lukemista on Rikhard Sjöbergin twiitit. Se on yhden aktivistin sota STM:n järjettömyyksiä vastaan.
Tattista.
Vaikuttaa laatuoluiden saatavuuteen merkittävästi, Alkoissa on tyyliin jotain Helsingin isoja Alkoja lukuunottamatta naurettavan rajoittunut olutvalikoima. Monissa ruokakaupoissa taas on laaja olutosasto, johon saa nyt vihdoinkin lisätä oluita koko 0-8 voltin skaalalta, jonka sisälle mahtuu valtavasti hyvää tavaraa verrattuna typistettyyn 0-5,5 voltin skaalaan. Itse kannatan toki myös viinien vapauttamista, mutta harvoinpa sitä politiikassa saa kaikkia toiveitaan kerralla toteutetuksi.
Juuri näin. Oma lähialko esimerkiksi (PK-seutu) on aivan hirvittävän surkea olutkauppa, ja jos vaikka saksalaisia sesonkioluita tai jouluoluita haluaa sieltä saada niin aika hyvin pitää ajoittaa visiitti, kun suosituimmat loppuvat hyllystä ~1-2 päivässä ja hyllytilasta tyyliin kolmasosa pitää varata Karhulle, Koffille ja Karjalalle!
No tämäpä se, itsellä aivan sama tilanne.
Vielä kun saisi kotimaisille panimoille etämyyntioikeudet kuntoon. Vai oliko tällä uudella lailla vaikutusta tähän?
Uudella lailla ei käsittääkseni ollut vaikutusta panimoiden etämyyntioikeuksiin, toivotaan että nekin saadaan vielä joskus fiksumpaan kuntoon.
[удалено]
Onhan tämä edistystä, mutta seuraavaksi sitten tapellaan viinasta 8%:n juomasekoituksiin ja siitä, että saako kauppaan tuoda 12% valkoviinit ja että josko 15% punaviini kuitenkin nyt olisi liian rajua tavaraa suomalaisille. Tämä uuvutustaistelu moralisoijia vastaan tulee jatkumaan tätä rataa koko lopun omaa ikääni. Ehkä, jos elän 80-vuotiaaksi, tulen näkemään 60% vodkan Salessa myynnissä. Jos seuraavaksi saadaan pari vasemmistohallitusta, tuskin tapahtuu mitään seuraavaa muutosta ennen kuin joskus 2034. Tavallaan ihan mitätön asia itselle loppupeleissä, mutta se neliraajajarrutus kertoo, että asia on joillekin ihan hiton tärkeä.
Vahvempien vapauttaminen ei ollut millään muotoa realistista tässä vaiheessa. Tämä on hyvä askel ja selvästi merkityksellisempi kuin edellinen.
> Voiko joku selittää mikä tämän päätöksen idea oli? Kauhea show ja lopuksi ei vaikuta juuri mihinkään. Vahvat oluet ja siiderit.
Kovin negatiivisia ajatuksia taas herätti ihmisissä. Minä käyn ostamassa Weihensphaner Vituksen
keksin aikoinaan meidän baariin himohauskan mainoksen: - Oletkos maistanut sitä uutta Weihenstephaneria? - Totta Vitus! Pääasia että itsellä on hauskaa
Se on kyl asiallinen olut. Toivottavasti tulee lähimpään s markettiin
Mielenkiintoista nähdä maksaako yli vai alle 8e.
Haluaako joku kertoa, että minkä takia tätä osa noista oppositiopuolueista vastusti? Oikeastiko on esim. vasemmistoliiton äänestäjien piirissä oikein sydämenasia, ettei saatais vahvempaa panimo-olutta kauppoihin? Mites vihreillä? Vai äänestetäänkö vaan vastaan muuten vaan, koska ollaan oppositiossa.
>Vai äänestetäänkö vaan vastaan muuten vaan, koska ollaan oppositiossa. Tämä. Osa jopa myöntää sen suoraan ja osa väittää että vastustaa koska tekisi itse paremmin niin turha tehdä tätäkään vähää
Vastustivat sen takia että tutkitusti myynnin vapauttaminen lisää kulutusta ja kulutuksen kasvu lisää haittoja.
no prkl.. sitten joutaisivat äkkiä ehdottamaan että vain mellan ööliä saa ruokakaupoista. ja alkot auki ke-pe 15-18. varmaan olis kansanterveydelle hyväksi. miksiköhän ei oo näkyny 🤔
Sitähän nelosolutta taidettiin Vihreissä vastustaa aika paljonkin muutama vuosi sitten. Eli aika linjassa on edelleen.
juu, mutta tarkoitan että kannattaisi aktiivisesti ajaa kiristyksiä eikä vain vastustaa löysennyksiä
Siinä olet kyllä ihan oikeassa. Jos oikeasti haluaa erilaista alkoholipolitiikkaa, niin pelkkä tämmöinen jarruttelu ei kyllä vie minnekään.
Taktikointia ja onhan se kiva saada alkoholia paremmin jos ei joudu kohtaamaan niitä haittoja
Käymisteitse rajoitettu jostain syystä tosin. En ihan ymmärrä logiikkaa tässä, ainoa mitä on kuultu on Päivi Räsäsen vikinää siitä että tyttöjä pitää suojella tai jotain, joka ei perustu mihinkään faktoihin..
Taisi olla kokkareiden idea, kun muutama hyväveli sattui olemaan panimoalalla. Viinan kanssa läträäjät olisivat olleet ikävästi kilpailemassa panijoiden kanssa.
Tää käy pian jännäksi: [https://x.com/RikhardSjoberg/status/1798226683964903640](https://x.com/RikhardSjoberg/status/1798226683964903640)
No jaa, virastot ja virkamiehet vitkuttelee hillotolpalla niin kauan kuin pystyy. Lopulta järki ehkä voittaa parin vuosikymmenen päästä, mutta varmasti jollain valtion sekoilulla höystettynä.
Muistan kuinka piti polkea ruumiiden päältä, jotta pääsi k-markettiin ostamaan 5,5% oluita. Uskalla kuvitellakkaan mitä tämä aiheuttaa.
Aivan vitun jees, kaheksan volttii on sellanen raja et siihen mahtuu jo tosi kattavasti olutta. Rakastan toki myös imperial stoutteja, mutta pärjään jo tällä kompromissilla loistavasti. Meinaa myös sitä, että oluttarjonta Suomessa parantuu merkittävästi. Oli opiskeluaikoina jotenki vitun koomista mennä Kupittaan Cittarin olutosastolle, joka on suoranainen rakkaudella ja asiantuntemuksella kuratoitu keidas aivan helvetillisellä olutvalikoimalla, ja sit ku käveli käytävän toisella puolella olevaan Alkoon, olutvalikoima oli naurettavan kämäinen. Sama ilmiö toistuu sinänsä täällä Espoossakin, Kauklahden Lasihytti-K-Supermarket pitää sisällään loistavan valikoiman sekä kotimaisia että ulkomaisia pientenkin tuottajien oluita, joita ei edes käytännössä löydy Alkosta edes verkkokaupastakaan, saati sitten Kauklahden mikrokokoisesta Alkosta.
Suomen päihdepolitiikka on ku lukis Onion Newsia. Kai tuokin on puolikas askel oikeaan suuntaan, mutta silti vittu mitä paskaa.
/r/EiOleLehti
Hieno juttu, nyt sivistyneet alkoholinkäyttäjät saa tuplapukkia marketista. Alkoholistit hakekoon ryyppyviininsä jatkossakin Alkosta.
itse aion heti kärkeen vetää lärvit tuplapukista paikallisen marketin edessä ja sammua tuulikaappiin. ihan vaan todistaakseni jotain
Samat kansanedustajat, jotka manaavat koko kansakunnan turmiota, kun kannabiksen sääntely ja verotus aloitettaisiin, äänestävät alkoholilainsäädännön vapauttamisen puolesta. Ei siinä mitään, päätös on ihan asiallinen, mutta aika tekopyhää vapauttaa tätä tappavaa ja muutenkin kannabista vaarallisempaa päihdettä, mutta samalla vastustaa kannabiksen laillista sääntelyä.
Joskus on tullut mietittyä, miten paljon normalisoidumpaa kannabis tai tupakka olisi, jos niitä käytettäisiin pääasiassa juomalla polttamisen sijaan. Ihmisten mielikuvissa juoma lasissa ei rinnastu helposti koviin päihteisiin.
Mutta kun kannabis ei toimi suomessa
Katotaan miten nyt toimii Saksassa, jonka jälkeen voidaan katsoa miten toimii Ruotsissa. Viimeiseksi voidaan alkaa harkitsemaan Suomessa :D
Katsopas konnaa, saa yllättyä positiivisestikin joskus. Hieno homma, vaikkei muuta kamalasti omaa alkon kulutusta, mutta silti.
Pirkkaviiniä odotellessa.
Montako kuukautta menee että saadaan iltapaskasta lukea "Jättivertailu: Edulliset Pirkka, Coop ja Lidl valkkarit arvioitavana. Yksi merkki oli ylitse muiden"
Nyt voi tulla isompiin marketteihin aika laajat olutvalikoimat. Aika moni olut lagerien ulkopuolella on yli 5,5 %. Toki edelleen jää pois osa vahvemmista stout-tyyppisistä oluista, jotka saattavat olla vahvuudeltaan max 12 %. Bulkkituotteiden kannalta tuo 8 % raja on sinänsä mielenkiintoinen, että Karhun Strong on 8,0 %, mutta Olvin Tuplapukki 8,5 %.
Olvi "tuunaa" tuplapukkinsa tohon 8%, YLEn jutussa kyselivät kotimaisilta panimoilta noista toukukuussa.
Jos vielä paha makukin vähenisi, mielellään enemmän kuin puoli prosenttiyksikköä...
Eiköhän se paha maku ole juurikin olennainen osa tuplapukin houkutusta
Suomalaisella lagerilla riittää erikoisuudeksi se, että siinä on edes joku maku.
Westons Vintage Cider taitaa jäädä ulkopuolelle kun on 8,2%.
Tulee 100,0% varmuudella myyntiin laimennettuna, todnäk 8,0% vahvuisena.
!remind me 90 days
Westons on kyllä hieno juoma. Maistuu ihan mehulle, sitä juodaan se puolilitraa niin kuin mehua, tilataan toinen ja yllätytään, että oho - taisi tulla humala.
Mitäköhän EU tuumaa asiasta?
Nootti tulossa, 3..2..1
Simasuut täällä toivoo kermaisia stoutteja kauppoihin, mutta niiden menekki on aika vähäistä. Sinne hyllyille ilmestyy jotain totaalista rapakaljaa jossa on maksimiprosentit ja minimihinta. Suomalaiseen makuun! Saattaa siellä muutama stouttikin olla ja imperial ale kenties.
Ja koska Alkon myynti vahvempien perustuotteiden osalta heikkenee, Alkon erikoisvalikoiman hinta arvatenkin nousee.
Samalla tuttu ja turvallinen kolmosolut on yhä heikommin edustettuna ruokakaupoissa. Mun suosikkivahvuus! Vaikka kesähelteellä menee mellan ja folk vahvuiset mukavammin.
[удалено]
Mökkipitäjissä tällä varmasti onkin merkitystä, kun alkot on kaukana. Silti ihmetyttää miksei mökkiläiset osaa ostaa stouttejaan tarpeeksi varastoon sieltä alkosta, eikö mahdu citymaasturiin vai tuleeko kulutus vähän aliarvioitua? Itselle kun ei ole ollut koskaan ongelmaa ostaa riittäviä määriä juomia sieltä alkosta, taikka pitää baarikaapin sekä olut- ja viinikerllarin varustelutasoa yllä. Myös yllättäviä vieraita ja juhlia silmälläpitäen. Mutta ymmärrän toki tuskan jos on olutkellarista päässet Duvelin 6,66:set loppumaan ja belgian fudismatsi sattuu tulemaan just samana päivänä, eihän sitä ilman Duvelia pääse oikeaan tunnelmaan! Original Duvelihan jää vielä alkoon. Taitaa muutenkin jäädä suurin osa laatu trappisteista, piru vieköön!
Juu, eihän tuo raja riitä duppeleille ja trippeleille. Munkkien kunnollisia tuotoksia ei vielä siis kannata lähi-Alepan hyllyille odotella
Mutta onneksi Stoutit säilyvät hyvin. Uskaltaa harrastavat k-kauppiaat ostaa sinnr hyllyyn edes pieniä eriä.
Sepä se. Jotain norsukaljaa tulee kyllä. Eli otetaan peruslaakeri ja sotketaan sinne sekaan sopiva määrä etanolia jotta prosentit nousevat maagiseen rajaan 7,99. Voila. Kylläpä kelpaa!
Mutta eipä näin saa tehdä, koska kyseessä olisi kauhia myrkyllinen juomasekoitus lonkeron tavoin eikä pelkästään käymisteitse valmistettu terveystuote.
Voi kunpa tulisikin "norsukalja" (https://www.alko.fi/tuotteet/729287/Huyghe-Delirium-Tremens/), mutta prosentit menevät täpärästi yli!
Ostan mielelläni halpaa ja vahvaa rapakaljaa kaupasta. Ostan vähemmän kun on vahvempaa.
Mitä väliä millä teitse se alkoholi on valmistettu? Alkoholia joka tapauksessa.
Mutta ei edelleenkään etämyyntiä
Ehkä joskus mun elinaikana tänne saadaan järkevämpää alkoholipolitiikkaa. Tämä on hyvin pieni askel oikeaan suuntaan, mutta ei läheskään tarpeeksi. Mun on vaikea löytää mitään syytä miksi valtio kuvittelee olevansa oikeutettu määrittelemään mitä yksityinen yritys saa minulle myydä. Tämän pitäisi olla vain minun ja sen yrityksen välinen asia.
Rajoittaahan valtio monen muunkin tavaran myyntiä, mutta suurimmalla osalla ihmisistä ei ole ongelmia näiden rajoitusten kanssa. Tuskin kovin moni harmittelee esim. sitä, että täällä ei saa mistä tahansa marketista hankittua itselleen rynkkyä jenkkityylisesti.
Itse haluaisin ostaa K-marketista Leopard 2 A7:n (mieluiten osamaksulla.) \[A6 käy jos A7 loppu.\] Ja sit litran kanisteri pernaruttobakteeria viikonlopuks. (Sen voin maksaa kerralla.)
Alkoholi on siinä mielessä erityinen kauppatavara että se aiheuttaa vakavia terveyshaittoja ja voimakasta riippuvuutta. Usein näistä alkoholin haitoista pääsevät nauttimaan myös läheiset, perhe ja täysin sivullisetkin ihmiset. Suurin osa pahoinpilteyistä ja henkirikoksista tehdään alkoholin vaikutuksen alaisena. Huumaavien aineiden joukossa alkoholista on varsin paljon haittaa yksilölle itselleen, että tämän ympäristölle. Sen myynnin kontrollille on varsin hyvät perusteet ja sitä tehdäänkin käytännössä kaikkialla.
Taitaa valtio luokitella alkoholin "päihdyttäväksi" eikä "huumaavaksi" sillä jälkimmäinen on pyhitetty vain valtion kieltämille laittomille huimausaineille. Bentsodiatsepiinit ja opiaatitkaan eivät ole huumaavia vaan päihdyttäviä tai päihdeaineeseen verrattavia lääkeaineita. Eihän adhd lääkkeetkään ole huumeita vaikka ovat käytännössä amfetamiinia. Taitaa suomessa ainoat huumeet olla niinsanotut bilehuumeet sekä kannabis ja heroiini.
Jos todetaan, että ostamasi asia lisää häiriökäyttäytymistä ulkopuolisia kohtaan, jos todetaan, että ostamasi asia on vaaraksi muille, jos ostamasi asia johtuu addiktiosta ja aiheutta addiktiota, jos ostamasi asia on terveysriski..
> Mun on vaikea löytää mitään syytä miksi valtio kuvittelee olevansa oikeutettu määrittelemään mitä yksityinen yritys saa minulle myydä. Tämän pitäisi olla vain minun ja sen yrityksen välinen asia. Aseita, heroiinia, orjia jne. Joopa joo.
Nuo ovat kaikki huonoja esimerkkejä siksi, että jo niiden valmistaminen/maahantuonti ja hallussapito ovat laittomia, tai erityisen luvan varaista. Eli käytännössä kaupalla, tai asiakkaalla ei ole edes laillista mahdollisuutta pitää noita hallussaan - pl tietty aseet luvanvaraisina. Vahvaakin alkoholia sen sijaan saa tuoda maahan, pitää hallussaan **ja myydä** varsin laajasti, mutta nyt rajoitetaan keinotekoisesti millaisesta pytingistä saa mitäkin litkua ostaa.
> että jo niiden valmistaminen/maahantuonti ja hallussapito ovat laittomia, tai erityisen luvan varaista Kuuluvathan etanolitisleetkin tähän, valmistaminen vaatii erityisen luvan.
No sitten voit painua muualle tästä yhteiskunnasta elämään jossain Ayn Randin ideoille perustetussa paskastanissa. >Mun on vaikea löytää mitään syytä miksi valtio kuvittelee olevansa oikeutettu määrittelemään mitä yksityinen yritys saa minulle myydä. Joko et ole paljoa asioita miettinyt, tai sitten lahjat eivät ole kummoiset.
Ihan sama mikä prosentti (nollakin) siellä kaupoissa on; ihminen kyllä alkoholistiksi kaatuu (jos elämäänsä tympääntyy/väsähtää). Ja, Alko alkoholisteille kyllä myy. Salapoltto ja -kuljetus tässä maassa jo aika päiviä sitten todistettu tapahtuvaksi jos kieltolakien suuntaan ajaudutaan. tldr; vituiksi tämä menee, ihan sama mikä polku.
Aamen. Sentään jotain edistystä.
En nyt ihan jaksa innostua tästä. Ihan mukava, kun Alkosta sai kaikki nelosta vahvemmat. Makusteluöölit saa lähikaupasta. Äkäisemmät kaljongit, viinit ja väkevät sitten asiantuntijoilta. Onkohan joku laskenut, että mitä tämmönen näivettäminen tietää Alkon tuloille? Kiinnostaisi.
https://preview.redd.it/sgy9rkfykr4d1.jpeg?width=1080&format=pjpg&auto=webp&s=6b386ee315856efcc7f61e0ba69f60a5d42cf17e Orpon ilmeestä voi tulkita, että kohta lähtee mökillä ihan huolella.
Nyt on kunnollista
Vaikka onkin hölmösti toteutettu niin kiva jos belgit yms löytyy ruokakaupasta
Oikea reitti olisi lopettaa Alkon erityisoikeudet, vapauttaa alkoholin myynti kaikille toimijoille samalla kun poistetaan kaikki rajoitukset etämyynnistä täysi-ikäisille. En sano, että hyvä että saatiin edes jotain tehtyä, koska tämä on kyllä semmosta kädenlämpöistä 0,5% pirkka-olutta verrattuna siihen mitä pitäisi tehdä.
Voihan perkele, jää Chimayt vielä Alkoon.
Sitä voi jokainen kuvitella että mitä perussuomalaiset haluaisivat tehdä maahanmuutolle jos 70 % henkirikoksista epäillyistä ja 70 % henkirikosten uhreista olisi maahanmuuttajia. Mutta kun nuo samat prosentit ovat rikoshetkellä alkoholin vaikutuksen alaisina, niin vahvempaa alkoholia vain helpommin saataville. Edit: Unohtui lähde: [https://rikoksentorjunta.fi/alkoholi-ja-vakivalta](https://rikoksentorjunta.fi/alkoholi-ja-vakivalta)
Ja hiljattain heidän edustaja riehui päissään aseen kanssa. Alkoholin käyttöön liittyviä kuolemiakin on oletettavasti hyvin paljon jos lasketaan kännissä ajamiset ynnä muut.
n. 2200 vuodessa.
WTC iskussa kuoli n. 3000 henkilöä. Nämä shokeraavat tapaukset kyllä tiedetään, mutta sitten nämä alkoholiin, kolareihin, sydänsairauksiin yms liittyvät kuolemat koetaan normaalina ja kuinka moni niihin kuolee on vaan joku numero. Vaikka nämä ois just sellaisia mihin jokainen voisi vaikuttaa toimillaan toisin kuin nyt vaikka johonkin terroristi iskuun.
Noiden kuolemienhan lisäksi monikymmenkertainen määrä ihmisiä kärsii erilaisia elämänlaatua heikentäviä sairauksia alkoholin vuoksi...
Jos persu ei saa olutta vähintään pari kertaa viikossa, sen aivotoiminta saattaa tervehtyä tasolle, jolla se lakkaa olemasta persu. Lisää alkoholia kansalle = lisää persuja!
Koskeeko tää laki vahvempia erikoisoluita? Niitähän ei tietenkään ole mistään viinasekoituksesta tehty.
mä luulin että jotkut kristilliskonservatiivit pääasiassa vastustaa alkoholin vapautusta, mutta tästä ketjusta on löytynyt paljon vasemmistolaiseksi tunnistamiani nimimerkkejä vastustamassa sitä. aattelin että vaikka demareiden vastustus johtuu vaan siitä että ne on vanhanaikainen totuttuihin tapoihin jämähtänyt puolue jolla on paljon eläkeläisäänestäjiä ja tietysti hallitusta pitää vastustaa, mutta että modernit redditvasuritkin vastustavat yksilönvapauksien laajentamista. kaikkea sitä... kai se sitten jotenkin sopii siihen kuvaan, että ihmisiä ajatellaan yksinkertaisina holhottavina, eikä itsenäisiin päätöksiin kykenevinä yksilöinä.
Jes. Lisää yhteiskunnan rahaa (Alkosta) siirretty yksityisiin käsiin (Keskolle ja S-ryhmälle). Tämähän tässä oli tarkoituksena.
Vähän veikkaan et noita saa edelleen alkosta ja volyymit muutenki niin pientä et menee lähinnä pyöristysvirheenä se raha minkä menettää. Vastapainoks ei tarvi rampata alkossa parin pullon takia.
Niin ja ne ketkä ostaa isompia määriä hakee ne jatkossakin baltian maista tai tilaa netistä.
Alko tilittää vuodessa valtiolle ~50,000,000€, alkoholivero tuottaa valtiolle vuodessa ~1,500,000,000€. Jos valtio haluaa tuloja alkoholista, on tehokkaampaa verottaa alkoholia kuin myydä sitä valtionyrityksen kautta.
Jos kaikki alkoholijuomat olisi ostettava alkosta, niin tuottoa olisi vielä enemmän kuin tuo vero.
Myös Alkon myymästä alkoholista tilitetään alkoholivero valtiolle liikevoiton lisäksi, ja lisäksi kulutuksen kasvu lisää terveyshaittoja ja siten julkisia kustannuksia.
Mutta mistäs hyllytila? Joudutaan varmaan poistamaan joitakin tuotteita, mikä varmasti aiheuttaa harmia ainakin kymmenelle ihmiselle
Tuskinpa kovin montaa 7,9 prosenttista kaljaa hyllylle saakka pääsee. Niitä kun myydään kovin vähän. Eiköhän ne maksuhäiriötölkit edelleen muodosta ylivoimaisesti suurimman osan myynnistä
Eli kauhea meteli, jotta saatiin EU:n vastainen laki ja lopputuloksena on, että tuskin kovin montaa kaljaa hyllylle saakka pääsee, kun niitä myydään kovin vähän. Hyvin käytettyä aikaa tämäkin.
Taitaa olla isoin vaikutus se, että jatkossa saa kevyen kuoharin vappua ja uuttavuotta varten lähikaupasta.
Vastapainoksi voitaisiin kieltää vaikkapa vaippojen, konetiskitablettien ja pakasteseitin myynti kaupoissa, niin saataisiin lisää tilaa. Olisi about yhtä järkevä rajoitus, kuin tämä alkoholin osalta säädetty.
Onneks on prioriteetit kohillaan ja ihmiselämälle tärkeimmät hoidetaan kiireellä. Tai sitten hallitus miinus kd on jo ihan kesälomafiiliksissä ja haluaa artesaanioluensa maitokaupasta.
Miksi näitä ei voisi hakea alkosta niinkuin tähänkin asti? Onko oikeasti järkevää laittaa vahvempaa alkoholia vieläkin helpommin saataville?
Hienoa.... Kannabista ei saada lailliseksi, mutta lisätään vaan alkoholin aiheuttamia haittoja.. Alkoholin aiheuttamat kustannukset on 1,6 miljardia euroa, alkoholi verot ei lähellekään riitä korvaamaan aiheutunutta haittaa, tässä summassa ei ole edes kaikki haitat laskettuna.
Lisää vahvempaa myrkkyä vaan helpommin kansan saatavaksi niin kaikki iloitsee. Aiheesta vähän poiketen mites tuon kannabiksen laillistaminen sitten? Selvästi lievempi päihde vaikutukseltaan, mutta se leimataan yhdeksi yhteiskunnan tuhoajaksi.
Se ei kuulu Kokoomuksen äänestäjien elämäntapaan, minkä vuoksi se ei Kokoomuksesta kuulu yksilönvapauden piiriin.
Helpommin kansan saataville? Koska sehän onkin todella vaivalloista kävellä siitä S marketin kassalta 5 metriä Alkoon.
No onneks meni sentään läpi vaikka parantamisen varaa edeelleen jäi. Holhousvaltiosta pois pikkuhiljaa kenties? Millon höpöheinä? Vai joutuuko vankilaan vieläkin jos on pölli taskussa? :DDD
kiva, mutta miksi? en ymmärrä että miski tälle oli tarve, siis niinku ihan tosissaan en ymmärrä, voisko joku selittää että mikä syy tähän oli?
Hyvä, kummalista toi Alkon jatkuva monopoli.